РусскийУкраїнськаЧас роботи: Пн-Пт: 9.00-18.00, Сб: 9.00-15.00, Нд: вихідний

Дефектовка деталей двигуна

Вам будуть потрібні: переносна лампа, набір плоских щупів, лінійка, штангенциркуль, нутромір, мікрометр, шабер.
Після розбирання ретельно вимийте деталі гасом, продуйте і просушіть їх стисненим повітрям (особливо масляні канали деталей).
1. Огляньте блок, особливо уважно опори колінчастого вала. Тріщини в будь-яких місцях блоку не допускаються.

корисні поради

Якщо є підозра на наявність тріщин в блоці (охолоджуюча рідина потрапила в картер або масло в охолоджуючу рідину), перевірте герметичність блоку на спеціальному стенді. Перевірку проводите в ремонтних майстернях, які оснащені відповідним обладнанням.

2. Огляньте циліндри з обох сторін. Подряпини, задири і тріщини не допускаються.

корисні поради
При огляді циліндрів рекомендуємо висвітлювати дзеркала циліндрів переносною лампою - так дефекти видно значно краще.

Рис. 5.6. Схема вимірювання циліндрів: А - пояс найбільшого зносу; Б - зона вимірювання після розточування та хонінгування; В - пояс найменшого зносу

3. Визначте нутромером фактичні діаметри циліндрів. Діаметр циліндра вимірюйте в трьох поясах (рис. 5.6). В кожному поясі діаметр вимірюють у двох взаємно перпендикулярних напрямках (у поздовжньому і поперечному). В зоні над поясом (на відстані 12 мм від площини роз'єму з головкою блоку) циліндри практично не зношуються. За різницею розмірів в цій зоні і в інших поясах можна судити про знос циліндрів. Номінальний розмір циліндра 81,0 мм, овальність і конусність не повинні перевищувати 0,008 мм Якщо максимальне значення зносу більше 0,15 мм або овальність перевищує вказане значення, расточите циліндри до найближчого ремонтного розміру поршнів (збільшеного на 0,25 чи 0,50 мм), залишивши припуск 0,03 мм на діаметр під хонінгування. Потім отхонингуйте циліндри, витримуючи такий діаметр, щоб при установці обраного ремонтного поршня розрахунковий зазор між ним і циліндром був 0,03 мм Дефектовку, розточування та хонінгування блоку проводите в майстернях, які оснащені спеціальним обладнанням.

4 Перевірте відхилення від площі поверхні блока з лункою циліндрів. Прикладіть штангенциркуль (або лінійку) до площини:
- в середині блоку;
- в поперечному і поздовжньому напрямках;
- по діагоналях площині.
У кожному положенні плоским щупом визначте зазор між штангенциркулем і площиною. Це і буде відхилення від площинності. Якщо відхилення перевищує 0,04 мм, замініть блок.
5. Очистіть від нагару днище поршня шабером (можна виготовити з старого напилка).
6. Очистіть від нагару канавки під поршневі кільця старим кільцем, вставивши його в канавку зовнішньою стороною і перекочуючи по канавці.
7. Огляньте поршні, шатуни, кришки: на них не повинно бути тріщин.

8. Огляньте вкладиші. Якщо на робочій поверхні виявите ризики, задираки і відшарування антифрикційного шару, замініть вкладиші новими. Всі шатунні вкладиші однакові і взаємозамінні.

9. Виміряйте діаметри поршнів в площині, перпендикулярній до осі поршневого пальця, на відстані 11 мм від кромки спідниці. Діаметр поршня номінального розміру (80,96+0,09) мм Діаметри ремонтних поршнів збільшені на 0,25 і 0,50 мм За результатами вимірювань визначте зазор між поршнем і циліндром і при необхідності підберіть нові поршні до циліндрів. Розрахунковий зазор між поршнем і циліндром (для нових деталей) становить 0,03 мм. Його визначають промером циліндрів і поршнів і забезпечують встановленням поршнів номінального або ремонтних розмірів. Максимально допустимий зазор (при зносі деталей) 0,15 мм. Якщо у двигуна, який був в експлуатації, зазор перевищує 0,15 мм, що необхідно підібрати поршні номінального розміру до циліндрів або встановити поршні ремонтного розміру з розточенням і хонінгуванням циліндрів: зазор повинен бути максимально наближений до розрахункового.

10. Перевірте плоским щупом зазор по висоті між канавками в поршні і кільцями, вставляючи кільце у відповідну канавку. Номінальний (розрахунковий) зазор ддя верхнього компресійного кільця становить 0,04—0,08 мм, для нижнього компресійного кільця - 0,01-0,025 мм Якщо кільце велике по висоті і зазор малий, доведіть висоту кільця до потрібної, шліфуючи його на наждачним папері, покладеної на скляну пластину.

11. Перевірте плоским щупом зазор в замку кілець, встановивши кільце в циліндр на глибину близько 45 мм.

корисні поради
Щоб встановити кільце без перекосу, просуньте кільце вглиб поршнем циліндра.
Зазор повинен складати 0,2—0,4 мм для верхнього компресійного кільця і 0,4-0,6 для нижнього компресійного кільця. Якщо недостатній зазор, спиляти стикові поверхні кільця. Якщо зазор перевищує допустимий, замініть кільце

12. Всі поршні номінального і ремонтного розмірів виготовлені з високим ступенем точності і не вимагають попереднього сортування та підбирання за масою. При необхідності можна встановити в окремі циліндри колишні у вживанні поршні, якщо вони в хорошому стані. Балансування двигуна при цьому не порушиться.

13. Виміряйте нутромером внутрішній діаметр посадкового місця шатуна в зборі з кришкою.

Примітка
Перед вимірюванням затягніть шатунні болти номінальним моментом.

14. Виміряйте мікрометром товщину Т шатунних вкладишів.

15. Виміряйте діаметр Dн шатунних шийок.
16. Розрахуйте зазор між р шатунными вкладишами і шийками колінчастого вала за формулою z=Dв-2Т-Dн (мм). Номінальний розрахунковий зазор становить 0,016-0,051 мм.
Якщо фактичний розрахунковий зазор менше граничного, можна знову використовувати вкладиші, які були встановлені.
Якщо зазор більше граничного, замініть вкладиші на цих шийках новими номінальної товщини.
Якщо шийки колінчастого валу зношені і перешлифованы до ремонтного розміру, зменшеного на 0,25 мм, замініть вкладиші ремонтними (збільшеної товщини).
Шийки шліфують, крім наявності загального зносу, якщо на них є забоїни і ризики або овальність становить більше 0,004 мм, а конусність - більше 0,005 мм

Попередження
При перешліфовці шатунних шийок колінчастого вала на ремонтний розмір на першій щоки колінчатого валу необхідно ставити відповідне клеймо, наприклад «Ш0,25».
Колінчасті вали, галтелі шийок яких виконані методом накатки, перешліфовці не підлягають і при зносі шийок повинні бути замінені.

17. Огляньте верхні і нижні вкладиші корінних підшипників Якщо на робочій поверхні вкладишів є ризики, задираки, відшарування антифрикційного шару, замініть вкладиші новими.

18. Огляньте наполегливі півкільця. Якщо на робочій поверхні півкілець є ризики, задираки, відшарування антифрикційного шару, замініть півкільця новими.

Попередження
Забороняється проводити які-небудь підгінні операції на вкладишах і наполегливих півкільцях.

19. Огляньте колінчастий вал. Тріщини не допускаються. На поверхнях, що сполучаються з робочими крайками сальников, не повинно бути подряпин, забоїн, рисок. При виявленні - замініть вал.

20. Виміряйте мікрометром зовнішній діаметр йн корінних шийок. Фактичний зазор між вкладишами корінних підшипників і корінними шийками колінчастого вала визначають за методикою, викладеною для шатунних вкладишів.
Номінальний розрахунковий зазор становить від -0,0035 до 0,058 мм.
Якщо фактичний розрахунковий зазор менше гранично допустимого, можна знову використовувати вкладиші, які були встановлені.
Якщо зазор більше гранично допустимого, замініть на цих шийках вкладиші новими номінальної товщини.
Якщо шийки колінчастого валу зношені і перешлифованы до ремонтного розміру (з зменшенням діаметра на 0,25 мм), замініть вкладиші ремонтними (збільшеної товщини).
Шийки шліфують, крім наявності зносу, якщо на них є забоїни і ризики або овальність становить більше 0,004 мм, а конусність - більше 0,005 мм, зменшуючи діаметр на 0,25 мм

Попередження
При перешліфовці корінних шийок колінчастого вала на ремонтний розмір на першій щоки колінчатого валу необхідно ставити відповідне клеймо, наприклад «К0,25».
Колінчасті вали, галтелі шийок яких виконані методом накатки, перешліфовці не підлягають і при зносі шийок повинні бути замінені.

21. Промийте канали колінчастого вала, для чого залийте в радіальні канали бензин, попередньо заглушивши їх з одного боку дерев'яними пробками. Витримайте не менше 20 хвилин і промийте канали бензином, впорскуючи його гумовою грушею. Дерев'яні заглушки зніміть після промивання з'єднувальних каналів. При необхідності повторіть промивку до витікання чистого бензину.

Зміст

.