Гідрокомпенсатори зазорів в механізмі приводу клапанів є саморегулюваними опорами натискних важелів, передають зусилля від розподільного вала до клапанів, і виконують функцію усунення зазорів в приводі.
Робота гідрокомпенсатора заснована на принципі нестискаємості моторного масла, постійно заповнює при роботі двигуна внутрішню порожнину гідрокомпенсатора і переміщує його плунжер при появі зазору в приводі клапана, забезпечуючи постійний контакт важеля приводу клапана з кулачком розподільного валу без зазору. Завдяки цьому відпадає необхідність регулювання клапанів при технічному обслуговуванні.
Практично всі несправності гідрокомпенсаторов діагностують по характерному шуму, видаваному газорозподільним механізмом на різних режимах роботи двигуна.
Для заміни гідрокомпенсаторів головку блоку циліндрів можна не знімати з двигуна. Досить тільки зняти корпус розподільного вала. Однак прокладку головки блоку після цього рекомендується обов'язково замінити новою, так як корпус розподільного вала і головка блоку прикріплені до блоку одними і тими ж болтами і при повторному затягуванні болтів стара прокладка головки блоку може не забезпечити герметичність з'єднання. Вам будуть потрібні: ключі «на 10», «на 13».
Примітка
Роботу виконуйте через 15-30 хв після зупинки двигуна, щоб знизився тиск масла в гідрокомпенсатор.
1. Зніміть кришку головки блоку циліндрів (див. «Заміна прокладки кришки головки блоку циліндрів»).
2. Відверніть гайку кріплення ...
3. ... зніміть з шпильки коромисло з тримачем ...
4. ... і витягніть гідрокомпенсатор.
Примітка
Гідрокомпенсатор встановлений в гнізді головки з невеликим натягом і може бути легко вилучений без застосування будь-якого інструменту.
5. Аналогічно зніміть інші коромисла і витягніть гідрокомпенсатори.
6. Огляньте гідрокомпенсатори: на циліндричних робочих поверхнях гідрокомпенсаторів не повинно бути задирів або подряпин. Виміряйте мікрометром зовнішні діаметри гідрокомпенсаторів (табл. 5.4).
7. Огляньте гнізда під гідрокомпенсатори в голівці блоку. На їх поверхнях не допускаються риски, подряпини, задираки, надмірний односторонній знос. Виміряйте діаметри гнізд під гідрокомпенсатори в голівці блоку циліндрів, при необхідності відшліфуйте посадочні гнізда.
8. Розрахуйте по різниці розмірів зазори між гідрокомпенсаторами і гніздами в голівці. Для нових деталей зазори повинні складати 0,023-0,060 мм.
9. Змастіть новий гідрокомпенсатор і гніздо в голівці блоку циліндрів моторним маслом і встановіть гідрокомпенсатор в гніздо.
10. Аналогічним чином встановіть інші гідрокомпенсатори.
Примітка
Після заміни гідрокомпенсатора під час першого запуску двигун може нетривалий час працювати з підвищеним рівнем шуму до того моменту, поки гідрокомпенсатор НЕ прокачати.
Таблиця 5.4. Номінальні і ремонтні розміри гідрокомпенсаторів
Розмір | Діаметр гідрокомпенсатора, мм | Діаметр гнізда гідрокомпенсатора, мм | Зазор між гідрокомпенсаторами і гніздами в голівці, мм |
Номінальний | 22,200-22,212 | 22,25±0,015 | 0,023-0,065 |
Ремонтний | 22,454-22,466 | 22,50±0,015 | 0,023-0,065 |