Система охолодження двигуна рідинна (з примусовою циркуляцією рідини), герметична, з розширювальним бачком.
Систему заповнюють охолоджувальною рідиною на основі етиленгліколю (антифризом), що не замерзає при температурі навколишнього середовища до - 40°С.
Розташування елементів системи охолодження показано на рис. 5.10.
Рис. 5.10. Розташування елементів системи охолодження: 1 - водяний насос (на фото не видно, розташований під кришкою приводу газорозподільного механізму); 2 - термостат; 3 - паровідвідний шланг термостата; 4 - паровідвідний шланг радіатора; 5 - розширювальний бачок; 6 - підвідний шланг радіатора; 7 - електровентилятори радіатора; 8 - радіатор
Примітки
Порядок заміни охолоджуючої рідини описаний в розд. 4 «Технічне обслуговування».
В системі охолодження двигуна застосовуються охолоджуючі рідини виробництва компаній ESSEX або Shell.
Водяний насос відцентрового типу забезпечує примусову циркуляцію рідини в системі охолодження, встановлений в передній частині блоку циліндрів і приводиться в обертання зубчастим ременем приводу розподільного вала. У насосі встановлені закриті підшипники, що не потребують поповнення мастила. Насос ремонту не підлягає, при відмові (протіканні рідини або пошкодженні підшипників) його замінюють в зборі.
Термостат з твердим термочутливим наповнювачем підтримує нормальну робочу температуру охолоджуючої рідини і скорочує час прогріву двигуна. При температурі охолоджуючої рідини до 85-89°С термостат повністю закритий, рідина циркулює по малому контуру, минаючи радіатор, що прискорює прогрів двигуна. При температурі 85-89°С термостат починає відкриватися, а при 99-102°С відкривається повністю, забезпечуючи циркуляцію рідини через радіатор.
Електровентилятори системи охолодження з пластмасовими шестилопатевими крильчатками служать для додаткового обдування радіатора, вмикаються і вимикаються по сигналу електронного блоку управління двигуном. Причому в залежності від напруженості теплового режиму і режиму роботи кондиціонера електровентилятори можуть обертатися з малою і великою швидкістю. Зміна швидкісного режиму вентиляторів забезпечується блоком управління двигуном за допомогою підключення додаткових опорів. Електровентилятори разом з кожухом закріплені на радіаторі системи охолодження.
Радіатор з горизонтальним потоком рідини, з трубчасто-стрічковою алюмінієвою серцевиною і пластмасовими бачками. У бачках виконані підвідний і відвідний патрубки шлангів до водяної сорочки двигуна і патрубок шланга, що з'єднує радіатор з розширювальним бачком.
Розширювальний бачок служить для компенсації змін обсягу охолоджуючої рідини в залежності від її температури. Бачок виготовлений з напівпрозорої пластмаси. На його стінки нанесені мітки «МАХ» і «MIN» для контролю рівня охолоджуючої рідини, зверху розташована наливна горловина, герметично закрита пластмасовою пробкою з клапаном, що підтримує надлишковий тиск в системі.
Примітка
Справність клапанів пробки дуже важлива для нормальної роботи системи охолодження, але часто при виникненні проблем (закипання охолоджуючої рідини і т.д.) автолюбителі звертають увагу тільки на роботу термостата, забуваючи перевірити клапани. Негерметичність випускного клапана призводить до зниження температури закипання охолоджуючої рідини, а його заклинювання в закритому стані - до аварійного підвищення тиску в системі, що може викликати пошкодження радіатора і шлангів.
У систему охолодження за допомогою шлангів включений радіатор опалення салону.