При перших ознаках перегріву, якщо стрілка термометра пішла в червону зону, але з-під капота не вирвало клуби пара, включіть максимальний режим опалення салону (див. «Опалення (кондиціонування) і вентиляція салону»). Це необхідно для того, щоб знизити температуру рідини в системі охолодження двигуна.
Увімкніть аварійну сигналізацію, вичавіть педаль зчеплення, потім, використовуючи інерцію автомобіля, постарайтеся обережно переміститися до краю проїжджої частини і зупинитися якомога правіше на узбіччі, а якщо можливо, то за межами проїжджої частини. Дайте двигуну попрацювати пару хвилин при нормальній частоті обертання колінчастого вала на холостому ходу з включеним на повну потужність обігрівачем.
Попередження
Не зупиняйте двигун відразу! Єдина умова — збереження герметичності системи охолодження. Якщо лопнув або зіскочив шланг або утворилося інше місце витоку, крім викиду рідини з-під пробки розширювального бачка, двигун доведеться зупинити негайно. Після зупинки перегрітого двигуна починається місцевий перегрів охолоджуючої рідини в місцях її контакту з найбільш теплонапруженими деталями двигуна і утворення парових пробок.
1. Зупиніть двигун.
2. Відкрийте капот і огляньте підкапотний простір. Визначте, звідки виривається пар. При огляді двигуна зверніть увагу на наявність охолоджуючої рідини в розширювальному бачку, на цілість гумових шлангів, радіатора, термостата.
Попередження
Ніколи не відкривайте відразу пробку розширювального бачка. Рідина в системі охолодження знаходиться під тиском, при відкритті пробки тиск різко впаде, рідина закипить і її бризки можуть вас ошпарити. Якщо ви хочете відкрити пробку розширювального бачка на гарячому двигуні, попередньо накиньте зверху щільну товсту ганчірку і тільки після цього обережно повертайте пробку.
3. Загляньте під панель приладів з боку переднього пасажира - чи немає під нею течі або слідів охолоджуючої рідини, яка витікає з радіатора опалювача.
Якщо виявлена теча охолоджуючої рідини, тріснувший шланг можна тимчасово відновити за допомогою липкої стрічки.
Корисна порада
Особливо добре для цієї мети підходить армована (наприклад, сріблястого кольору) липка стрічка, яку можна придбати в автомагазинах.
Протікання радіатора, термостата або обігрівача досить складно усунути на місці, тому в такій ситуації необхідно долити в систему охолодження воду і при русі уважно стежити за покажчиком температури, періодично відновлюючи рівень в системі охолодження.
Попередження
Тривале використання води замість антифризу призводить до утворення накипу в системі охолодження двигуна, погіршення його охолодження і, як наслідок, до скорочення ресурсу. Ніколи не доливайте холодну воду в перегрітий двигун. Двигун повинен остигати з відкритим капотом не менше 30 хв.
4. Обрив або ослаблення натягу ременя приводу генератора і водяного насоса практично завжди призводить до перегріву двигуна. Якщо ремінь цілий, перевірте і при необхідності відрегулюйте його натяг (див. «Перевірка натягу ременя приводу генератора і компресора кондиціонера»). Якщо стався обрив, замініть ремінь (див. «Заміна ременя приводу генератора і компресора кондиціонера») і відрегулюйте його натяг.
5. Двигун може перегрітися в разі виходу з ладу термостата, який регулює проходження потоку рідини в системі охолодження через радіатор або повз нього (для прискорення прогріву холодного двигуна). Для перевірки термостата потрібно на прогрітому двигуні перевірити на дотик температуру шланга, що з'єднує термостат з радіатором. Якщо шланг радіатора холодний, термостат несправний, циркуляції через радіатор немає.
6. Дуже часто причиною перегріву двигуна, система охолодження якого оснащена електричним вентилятором, є вихід вентилятора з ладу.
7. Пустіть двигун, стежте за температурою і зверніть увагу, чи включається при перегріванні двигуна вентилятор системи охолодження. Якщо він не включається, то причинами можуть бути перегорілі запобіжники (плавкі вставки), несправні реле включення, окислені контакти в колодці джгута проводів або згорілий електродвигун. Замініть плавкі вставки в монтажному блоці запобіжників і реле, встановленому в підкапотному просторі. Якщо після заміни плавких вставок вентилятор не почав працювати, перевірте електродвигун, для чого візьміть два додаткових дроти і подайте на нього живлення безпосередньо від акумуляторної батареї. Проводи повинні бути надійно закріплені і ізольовані.
Попередження
Не допускайте замикання проводів між собою! Зверніть увагу на полярність підключення: електродвигун повинен обертатися так, щоб вентилятор нагнітав повітря через радіатор на двигун, а напрямки утвореного потоку і набігаючого (колійного) потоку повітря збігалися.
Якщо електродвигун почав працювати, несправна електропроводка, запобіжники або реле включення вентилятора системи охолодження; якщо а якщо ні - також несправна електропроводка або власне електродвигун. Реле, запобіжники і електродвигун непридатня до ремонту, замініть їх (див. розд. 10 «Електрообладнання»).
Корисні поради
У пробці розширювального бачка встановлені два клапана: впускний і випускний. Випускний клапан грає велику роль в забезпеченні оптимального температурного режиму двигуна. Він підтримує в системі надлишковий тиск не менше 0,145 МПа (1,45 кгс/см2), забезпечуючи підвищення температури початку закипання охолоджуючої рідини і попереджаючи інтенсивне пароутворення. На жаль, якщо клапан заклинило в закритому положенні, при перегріванні виникає значне перевищення надлишкового тиску — більше 0,15 МПа (1,5 кгс/см2), що може призвести до розриву розширювального бачка або зриву одного зі шлангів. У свою чергу, заклинювання клапана у відкритому положенні призводить до передчасного закипання охолоджуючої рідини.
Тому раз на рік промивайте пробку розширювального бачка проточною водою. Якщо з'явилися сумніви, замініть пробку. Очевидно, що якщо на перегрітому двигуні зняти пробку розширювального бачка і за часом ця дія співпаде з тепловим ударом, то закипання рідини і утворення повітряних пробок в системі охолодження буде гарантовано. Раз на рік продувайте осередки радіатора струменем стисненого повітря (наприклад, від компресора), направляючи струмінь спочатку назустріч набігаючого повітряного потоку, а потім по його напрямку для видалення з поверхні радіатора бруду, налиплих комах і дорожнього сміття. Так можна частково відновити ефективність радіатора.