Притирання клапанів виконують на знятій голівці блоку циліндрів. Для вилучення клапанів з напрямних втулок головки блоку циліндрів необхідно зняти пружини клапанів, стиснувши їх спеціальним пристосуванням і вийнявши з тарілок пружин сухарі (див. «Заміна маслозйомних ковпачків»). Для притирання клапанів найзручніше користуватися спеціальним механічним пристосуванням (реверсивним дрилем).
Крім того, у продажу є готові ручні тримачі клапана.
При відсутності готових пристроїв можна скористатися пристосуванням, виготовленим за кресленням (рис. 5.7).
Замість гумового шланга і хомутів можна приварити до стрижня 1 пристосування наконечник, у нього в бічній стінці виконано наскрізний отвір для гвинта, в яке ввернутий болт для фіксації стрижня клапана. Крім того, вам будуть потрібні: притиральні паста, гас, слабка пружина, що по зовнішньому діаметру проходить в отвір сідла клапана.
Рис. 5.7. Пристосування для притирання клапанів: 1 - металевий стрижень; 2 - гумовий шланг; 3 - гвинтовий хомут
1. Очистіть клапан від нагару.
2. Нанесіть на фаску клапана суцільний тонкий шар притирочну пасти.
3. Одягніть на стержень клапана попередньо підібрану пружину і вставте клапан в направляючу втулку з боку камери згоряння, змастивши стрижень клапана шаром графітного мастила.
Примітка
Графітне мастило оберігає направляючу втулку від попадання в її отвори абразиву з притирочної пасти і полегшує обертання клапана під час притирання.
4. Одягніть на стержень клапана пристосування для притирання клапанів (або з деяким натягом гумову трубку для з'єднання клапана з реверсивним дрилем).
5. Включивши дриль на мінімальну частоту обертання (в реверсивному режимі) або обертаючи пристосування (в разі ручного притирання) поперемінно в обидві сторони на півоберта, притріть клапан, періодично то притискаючи його до сідла, то послаблюючи зусилля притиснення.
Корисна порада
При відсутності будь-якого пристосування притерти клапан можна за допомогою шланга відповідного діаметру і хомута, притискаючи і провертаючи ним клапан.
6. Притираються клапан до появи на його фасці матово-сірого безперервного однотонного паска (шириною 1,75-2,32 мм для впускних і 1,44-1,54 мм для випускних клапанів), при цьому на сідлі клапана після притирання також повинен з'явитися матово сірий поясок відповідного розміру.
7. Після притирання ретельно протріть клапан і сідло чистою ганчіркою і промийте для видалення залишків притирочної пасти.
8. Перевірте концентричність розташування тарілки клапана і сідла: нанесіть на фаску головки клапана тонкий шар графіту олівцем грифеля, вставте клапан в направляючу втулку і, злегка притиснувши до сідла, поверніть.
9. Слідами графіту на фасці сідла можна судити про концентричність розташування клапана і сідла.
10. Перевірте герметичність клапана, повернувши його в голівку з пружинами і сухарями. Потім покладіть головку набік і залийте гас в той канал, який закритий клапаном. Якщо протягом 3 хв гас НЕ просочиться в камеру згоряння, клапан герметичний.