До складу типового електричного ланцюга можуть входити основний електричний елемент, різні вимикачі, реле, електромотори, запобіжники, плавкі вставки або переривники кола, що відносяться до даного елементу, проводка і контактні роз'єми, що слугують для з'єднання основного елемента з акумуляторною батареєю і «масою» кузова.
Перед тим як приступити до роботи по усуненню несправностей в якому-небудь електричному ланцюгу, уважно вивчіть відповідну схему, щоб як можна більш чітко уявити собі її функціональне призначення. Коло пошуку несправності зазвичай звужується за рахунок поступового визначення і виключення нормально функціонуючих елементів того ж контура. При одночасному виході з ладу декількох елементів або контурів найбільш імовірною причиною відмови є перегорання відповідного запобіжника або порушення контакту з «масою» (різні ланцюги у багатьох випадках можуть замикатися на один запобіжник або вихід заземлення).
Відмови електрообладнання часто пояснюються найпростішими причинами, такими як корозія контактів роз'ємів, вихід з ладу запобіжника, перегорання плавкої вставки або пошкодження реле. Візуально перевірте стан всіх запобіжників, проводки і контактних роз'ємів ланцюга перед тим, як приступати до більш детальної перевірки справності її компонентів.
У разі застосування для пошуку несправності діагностичних приладів ретельно сплануйте (у відповідності з додатковими електричними схемами), у які точки контуру і в якій послідовності слід підключати прилад для найбільш ефективного виявлення несправності.
У число основних діагностичних приладів входять тестер електричних ланцюгів або вольтметр (можна використовувати і 12-вольтну контрольну лампу з комплектом з'єднувальних проводів), індикатор обриву ланцюга (пробник), що включає лампу, власне джерело живлення і комплект сполучних проводів. Крім того, для пуску двигуна від стороннього джерела (акумуляторної батареї іншого автомобіля) завжди слід мати в автомобілі комплект проводів, обладнаних затискачами типу «крокодил» і бажано переривником електричного ланцюга. Їх можна застосовувати для шунтування та підключення різних елементів електрообладнання при діагностиці ланцюга. Як вже було згадано, перед тим як приступити до перевірки ланцюга за допомогою діагностичного обладнання, визначте за схемами місця його підключення.
Перевірки наявності напруги живлення проводяться в разі порушення електричного ланцюга. Підключіть один з проводів тестера електричних ланцюгів до негативної клеми акумуляторної батареї або забезпечте хороший контакт з кузовом автомобіля. Інший провід тестера приєднайте до контакту роз'єму ланцюга, що перевіряється, переважно найближчого до акумуляторної батареї або запобіжника. Якщо контрольна лампа тестера загоряється, напруга живлення на даному відрізку ланцюга є, що підтверджує справність ланцюга між даною точкою ланцюга і акумуляторною батареєю. Діючи таким же чином, досліджуйте іншу частину ланцюга. Виявлення порушення напруги живлення свідчить про наявність несправності між даною точкою ланцюга і останньої з перевірених раніше (де була напруга живлення). У більшості випадків причина відмови полягає в ослабленні контактних роз'ємів і пошкодженні самих контактів (окислення).
Пошуки місця короткого замикання. Одним з методів пошуку короткого замикання є витяг запобіжника і підключення замість нього лампи-пробника або вольтметра. Напруга в ланцюзі повинно бути відсутня. Посмикайте проводку, спостерігаючи за лампою-пробником. Якщо лампа почне блимати, то в даному джгуті проводів є замикання на «масу», можливо, викликане перетиранием ізоляції проводів. Аналогічна перевірка може бути проведена для кожного з компонентів електричного ланцюга шляхом включення відповідних вимикачів.
Перевірка надійності контакту з «масою». Вийміть акумуляторну батарею і приєднайте до точки з завідомо хорошим контактом з «масою» один з проводів лампи-пробника, має автономне джерело живлення. Інший провід лампи підключіть до джгута проводів, що перевіряється або контакту роз'єму. Якщо лампа спалахує, контакт з «масою» в порядку (і навпаки).
Перевірка на відсутність обриву проводиться для виявлення обривів електричного ланцюга. Після відключення живлення контуру перевірте його за допомогою лампи-пробника з автономним джерелом живлення. Підключіть дроти пробника до обох кінців ланцюга. Якщо контрольна лампа спалахує, обриву в ланцюзі немає. Якщо лампа не загоряється, то це свідчить про наявність обриву ланцюга. Аналогічним чином можна перевірити і справність вимикача, приєднавши пробник до його контактів. При перекладі вимикача в положення «ВКЛ» лампа пробника повинна загорятися.
Локалізація місця обриву. При діагностиці підозрюваного в наявності обриву ділянки електричного ланцюга візуально виявити причину несправності виявляється досить складно, так як буває важко візуально перевірити клеми на появу корозії або порушення якості їх контактів із-за обмеженого доступу до них (зазвичай клеми закриті корпусом контактного роз'єму). Різке посмикування корпусу колодки джгута проводів на датчику або самого джгута проводів у багатьох випадках призводить до відновлення контакту. Не забувайте про це при спробах локалізації причини відмови ланцюга, підозрюваного в наявності обриву. Нестабільно виникаючі відмови можуть бути наслідком окислення клем або порушення якості контактів.
Діагностика несправностей електричних ланцюгів не являє собою важку задачу при умові чіткого уявлення того, що електричний струм надходить до всіх споживачів (лампа, електромотор і пр.) від акумуляторної батареї по проводах через вимикачі, реле, запобіжники, плавкі вставки, а потім повертається в батарею через «масу» (кузов автомобіля. Будь-які проблеми, пов'язані з відмовою електрообладнання, можуть бути викликані припиненням подачі на них електричного струму від батареї або повернення струму в батарею.