РусскийУкраїнськаЧас роботи: Пн-Пт: 9.00-18.00, Сб: 9.00-15.00, Нд: вихідний

Зчеплення

ОСОБЛИВОСТІ КОНСТРУКЦІЇ

На автомобілі Geely МК встановлюють сухе однодискове зчеплення з центральною діафрагмовою пружиною.

Зчеплення розташоване між двигуном та коробкою передач і призначене для роз'єднання та з'єднання маховика, розташованого на колінчастому валу двигуна, та первинного валу коробки передач.

Зчеплення складається з веденого (фрикційного) диска, кожуха зчеплення з натискним диском та діафрагмовою пружиною, а також механізму вимкнення зчеплення.

Натискний диск змонтований у сталевому штампованому кожусі 3 (рис. 6.1), прикріпленому шістьма болтами до маховика 1 двигуна. Ведомий диск 2 встановлений на шліцах первинного валу коробки передач і затиснутий діафрагмовою пружиною 4 між маховиком та натискним диском.

Рис. 6.1. Зчеплення
Рис. 6.1. Зчеплення: 1 – маховик; 2 – ведений диск; 3 – кожух зчеплення з натискним диском; 4 - діафрагмова пружина

Підшипник 1 (рис. 6.2) вимкнення зчеплення встановлений на направляючій втулці 2, запресованій в картер зчеплення, і переміщається по втулці вилкою 4, яку у свою чергу приводить в дію робочий циліндр гідроприводу вимкнення зчеплення.

Гідравлічний привід вимкнення зчеплення складається...

...з головного циліндра, встановленого в моторному відсіку...

...робочого циліндра, встановленого на картері зчеплення, трубопроводу, що включає...

...трубку, що з'єднує головний циліндр...

...і проміжний шланг...

...трубку, що з'єднує проміжний шланг робочим циліндром.

Рис. 6.2. Механізм вимкнення зчеплення
Рис. 6.2. Механізм вимкнення зчеплення: 1 - підшипник вимкнення зчеплення; 2 - напрямна втулка підшипника вимикання зчеплення; 3 – первинний вал коробки передач; 4 - вилка вимикання зчеплення; 5 - брудозахисний чохол

Головний циліндр В з'єднаний шлангом Б з бачком А, встановленим на головному гальмівному циліндрі (бачок загальний для обох головних циліндрів). У гідроприводі вимикання зчеплення використовується гальмівна рідина. Передбачено регулювання приводу вимкнення зчеплення в експлуатації.

Зчепленням керують за допомогою педалі зчеплення. У вихідне положення педаль повертається пружиною.

Корисні поради:
Для того, щоб зчеплення служило довго і безвідмовно, не тримайте ногу на педалі зчеплення. Цю шкідливу звичку найчастіше набувають під час навчання водінню в автошколах з остраху не встигнути вимкнути зчеплення під час зупинки автомобіля. Крім швидкої втоми ноги, що знаходиться весь час на педалі, зчеплення виявляється хоча б трохи, але вичавлено, і ведений диск при цьому пробуксовує та зношується. Крім того, незважаючи на те, що вичавний підшипник розрахований на роботу в режимі постійного обертання, навіть при трохи натиснутій педалі він знаходиться під підвищеним навантаженням, і його ресурс знижується. З цієї ж причини не рекомендується довго тримати зчеплення у вимкненому стані (наприклад, у пробках). Якщо не доведеться відразу рушати з місця, краще перевести важіль коробки передач у нейтральне положення та відпустити педаль.

ПЕРЕВІРКА ТА РЕГУЛЮВАННЯ ХОДУ ПЕДАЛІ ПРИВОДУ ВИМИКАННЯ ЗЧЕПЛЕННЯ

Хід педалі зчеплення перевіряють для оцінки його технічного стану та при з'ясуванні причин ненормальної роботи (зчеплення «веде», «пробуксовує» тощо). Пробуксовування зчеплення можна визначити за тахометром. Якщо під час руху при різкому натисканні на педаль приводу дросельної заслінки оберти різко зростають, а потім трохи знижуються і автомобіль починає розганятися, зчеплення треба відремонтувати.

Ви повинні мати: ключі «на 13», «на 14», «на 18», лінійка.

1. Встановіть автомобіль на рівній площадці та спробуйте почати рух на першій передачі, плавно відпускаючи педаль зчеплення. Виміряйте відстань від майданчика педалі до підлоги, коли відбувається включення зчеплення. Виміряне значення має становити не менше 25 мм.

2. Виміряйте висоту педалі при ненатиснутій педалі зчеплення. Для автомобіля Сеelу МК вона має становити 134-144 мм.

3. Послабте контргайку Б і, обертаючи болт А, досягайте необхідного значення висоти педалі зчеплення.

4. Перевірте вільний перебіг педалі. Для цього натисніть на педаль до появи відчутного опору. Виміряне значення має бути в межах 5-15 мм.

Якщо вільний хід педалі більший, можливе нечітке вимкнення зчеплення (зчеплення «веде»). При надмірно малому вільному ході або його повній відсутності зчеплення не повністю включається (зчеплення «пробуксовує»).

5. Послабте контргайку і, обертаючи гайку наконечника штока головного циліндра вимикання зчеплення (показано на знятому головному циліндрі), досягайте необхідного значення вільного ходу.

Якщо педаль вимкнення зчеплення відрегулювати не вдається, прокачайте гідропривід (див. «Прокачування гідроприводу вимкнення зчеплення») або замініть зчеплення (див. «Зняття та встановлення зчеплення»).

ПРОКАЧУВАННЯ ГІДРОПРИВОДУ ВИМИКАННЯ ЗЧЕПЛЕННЯ

Якщо при натиснутій до упору педалі зчеплення вимикається не повністю («веде»), що супроводжується характерним скреготом шестерень при включенні передач, можливо, в гідропривод зчеплення потрапило повітря. Видаліть його прокачуванням гідроприводу.

Крім того, прокачування виконують при заповненні гідроприводу рідиною після її заміни або після ремонту вузлів системи, пов'язаного з розгерметизацією системи.

Можливі несправності зчеплення, їхні причини та способи усунення
Причина несправності Спосіб усунення
Неповне вимкнення зчеплення (зчеплення «веде»)
Короблення веденого диска (биття більше 0,5 мм) Замініть диск керування
Нерівності на поверхнях фрикційних накладок веденого диска Те ж
Ослаблення заклепок або поломка фрикційних накладок веденого диска >>
Заїдання маточини веденого диска на шліцях первинного валу коробки передач Очистіть шпиці, змастіть спеціальним мастилом. Якщо причиною заїдання є зминання або знос шліців, замініть первинний вал або ведений диск
Попадання повітря в систему гідроприводу Прокачайте систему гідроприводу вимкнення зчеплення
Витік рідини з головного або робочого циліндра приводу вимикання зчеплення Замініть головний або робочий циліндр вимкнення зчеплення
Ослаблення заклепок кріплення натискної пружини Замініть кожух зчеплення з натискним диском
Перекос або короблення натискного диска Те ж
Неповне включення зчеплення (зчеплення «буксує»)
Підвищене зношування або пригорання фрикційних накладок веденого диска Замініть диск керування
Ушкодження або заїдання приводу вимкнення зчеплення Усуніть несправності, що викликають заїдання
Ривки під час роботи зчеплення
Заїдання маточини веденого диска на шліцях первинного валу Очистіть шліци, змастіть консистентним мастилом. Якщо причиною заїдання є зминання або зношування шліців, то при необхідності замініть первинний вал або ведений диск
Поломка або зниження пружності пружин демпфера веденого диска Замініть диск керування
Заїдання в механізмі приводу вимкнення зчеплення Замініть деформовані деталі. Усуньте причини, що викликають заїдання
Підвищене зношування фрикційних накладок веденого диска Замініть диск. Перевірте, чи не пошкоджено поверхню диска
Ослаблення заклепок фрикційних накладок веденого диска Замініть диск керування
Ушкодження поверхні або короблення натискного диска Замініть кожух зчеплення з натискним диском
Підвищений шум при вимиканні зчеплення
Зношування підшипника вимкнення зчеплення Замініть підшипник вимкнення зчеплення
Підвищений шум при включенні зчеплення
Поломка пластин, що з'єднують натискний диск із кожухом Замініть кожух зчеплення з натискним диском у зборі

Ви повинні мати: гальмівна рідина, шланг для прокачування, ключ «на 10», ємність для рідини, що зливається.

1. Перевірте рівень робочої рідини в бачку головного гальмівного циліндра та за необхідності доведіть рівень до максимального (до позначки «МАХ»),

2. Зніміть захисний ковпачок із клапана робочого циліндра зчеплення для видалення повітря

3. Надягніть на клапан шланг для прокачування і опустіть його кінець у ємність з невеликою кількістю гальмівної рідини.

4. Попросіть помічника натиснути на педаль зчеплення 4-5 разів з інтервалом 2-3 с, а потім утримувати її натиснутою.

5. Виверніть клапан на 3/4 оберти. Зі шланга в ємність витікатиме рідина з бульбашками повітря.

6. Загорніть клапан і попросіть помічника відпустити педаль зчеплення.

7. Повторіть операції 4-6 кілька разів до початку виходу із шланга рідини без бульбашок повітря.

Попередження:
Під час прокачування гідроприводу періодично перевіряйте рівень рідини у бачку головного гальмівного циліндра. Не допускайте падіння рівня рідини в бачку нижче від мінімальної позначки («MIN»). Вчасно доливайте рідину, інакше при осушенні дна бачка в систему потрапить повітря і прокачування доведеться знову повторювати.

8. Загорніть клапан, надягніть захисний ковпачок і долийте рідину в бачок головного циліндра гальма до позначки «МАХ».

ЗАМІНА РІДИНИ У ГІДРОПРИВОДІ ЗЧЕПЛЕННЯ

Замінюйте рідину в гідроприводі зчеплення через кожні 20 тис. км пробігу автомобіля, тому що рідина гігроскопічна і вбирає воду з повітря, що призводить до кородування елементів гідроприводу зчеплення.

Примітка:
Намагайтеся не проливати рідину на автомобіль. Це може спричинити пошкодження лакофарбового покриття. Якщо рідина потрапила на фарбовану поверхню, негайно змийте її водою.

Дії при заміні рідини в гідроприводі зчеплення аналогічні діям при прокачуванні гідроприводу вимикання зчеплення (див. «Прокачування гідроприводу вимикання зчеплення»). Відмінність у тому, що критерієм завершення операції є поява свіжої рідини, а не припинення виходу бульбашок повітря зі шланга.

ЗАМІНА ГОЛОВНОГО ЦИЛІНДРУ ПРИВОДУ ВИМКНЕННЯ ЗЧЕПЛЕННЯ

Ви повинні мати: пасатижі, шприц, виколотка, ключі «на 13», «на 14», «на 18» і ключ для гайок кріплення трубопроводів «на 10».

1. Знизу, під панеллю приладів, підтягніть...

2. ...і зніміть зворотну пружину.

3. Вийміть стопорний штифт осі...

4. ...і вийміть вісь кріплення з важеля педалі та з вилки наконечника штока.

5. Відкрутіть нижню та верхню гайки кріплення головного циліндра приводу зчеплення до кузова та кронштейна педалі зчеплення.

6. Відкачайте рідину з бачка головного гальмівного циліндра (див. «Заміна рідини в гідроприводі гальм»).

7. Ослабте хомут кріплення, посуньте його по шлангу...

8. ...і від'єднайте шланг подачі робочої рідини від головного циліндра приводу вимкнення зчеплення.

9. Викрутіть гайку трубки...

10. ...і від'єднайте трубку від головного циліндра.

11. Зніміть головний циліндр приводу вимкнення зчеплення.

12. Послабте контргайку, відверніть гайку наконечника штока...

13. ...і зніміть наконечник штока.

14. Відверніть контргайку.

15. Зніміть ущільнювальну манжету.

16. Проштовхніть штифт кріплення, вийміть штифт і зніміть штуцер шланга.

17. Зберіть та встановіть усі деталі та рівний циліндр приводу вимкнення зчеплення в порядку, зворотному зняттю.

18. Залийте гальмівну рідину в бачок гальмівного циліндричного циліндра і видаліть повітря з гідроприводу вимикання зчеплення {див. «Прокачування гідроприводу вимкнення зчеплення»).

ЗАМІНА РОБОЧОГО ЦИЛІНДРУ ПРИВОДУ ВИМКНЕННЯ ЗЧЕПЛЕННЯ

Робочий циліндр приводу вимкнення зчеплення встановлений на картері зчеплення коробки передач спереду по ходу руху автомобіля.

Ви повинні: ключ «на 12» і ключ для гайок кріплення трубопроводів «на 10».

1. Відкрутіть гайку трубки...

2. ...і від'єднайте трубку від робочого циліндра зчеплення. Заглушіть отвір трубки, щоб не випливала гальмівна рідина.

Попередження:
Не натискайте на педаль зчеплення.

3. Викрутіть два болта кріплення робочого циліндра до коробки.

4. Зніміть робочий циліндр приводу вимкнення зчеплення.

5. Для зняття штока підтягніть захисний чохол і зніміть шток із захисним чохлом. За потреби замініть зношені деталі.

6. Встановіть робочий циліндр та зняті деталі у порядку, зворотному зняттю.

7. Нанесіть графітне мастило на шток робочого циліндра та вилку вичавного підшипника.

8. Видаліть повітря з гідроприводу вимкнення зчеплення (див. «Прокачування гідроприводу вимкнення зчеплення»).

ЗАМІНА ТРУБОК І ШЛАНГІВ ГІДРОПРИВОДУ ВИМИКАННЯ ЗЧЕПЛЕННЯ

Ви повинні: пасатижі, ключ на «12» і спеціальний ключ «на 10» для гайок трубопроводів.

1. Відкачайте з бачка гальмівну рідину (див. «Заміна рідини в гідроприводі гальм»).

2. Викрутіть трубку з наконечника проміжного шлангу.

3. Викрутіть гайку трубки з робочого циліндра вимкнення зчеплення...

4. ...Вийміть із тримача на коробці передач і зніміть трубку, що з'єднує робочий циліндр і проміжний шланг.

5. Викрутіть гайку трубки, що з'єднує головний циліндр та проміжний шланг, та виведіть її з наконечника проміжного шланга.

6. Викрутіть гайку трубки з головного циліндра та зніміть трубку, що з'єднує головний циліндр та проміжний шланг.

7. Зніміть фіксуючу скобу і витягніть наконечник проміжного шланга з кронштейна на коробці.

8. Зніміть фіксуючу скобу...

9. ...від'єднайте від кронштейна на лонжероні кузова та зніміть проміжний шланг

10. Для зняття шланга живлення стисніть відігнуті вушка хомута, посуньте хомут по шлангу...

11. ...і від'єднайте шланг живлення від бачка на головному циліндрі гальмівної системи.

12. Аналогічно від'єднайте шланг живлення від штуцера головного циліндра приводу вимкнення зчеплення.

13. Встановіть деталі в порядку, зворотному зняттю, та видаліть повітря з гідроприводу (див. «Прокачування гідроприводу вимкнення зчеплення»).

ЗНЯТТЯ ТА ВСТАНОВЛЕННЯ ЗЧЕПЛЕННЯ

Корисні поради:
При виході з ладу зчеплення рекомендуємо замінювати одночасно всі його елементи (відомий та натискний диски), оскільки робота із заміни зчеплення трудомістка, а у неушкоджених елементів зчеплення ресурс вже знижений, тому, якщо їх встановити знову, може знадобитися повторне зняття та встановлення зчеплення після порівняно невеликого пробігу.

Ви повинні: ключі «на 13», «на 15», монтажна лопатка, оправка для центрування веденого диска, лінійка, набір плоских щупів, штангенциркуль.

1. Зніміть коробку передач (див. «Зняття та встановлення коробки передач»).

2. Якщо встановлюється колишній натискний диск, будь-яким способом (наприклад, маркером) слід позначити взаємне розташування кожуха диска і маховика, щоб встановити натискний диск у попереднє положення (для збереження балансування).

3. В отвір кріплення коробки передач поверніть болт кріплення.

4. Утримуючи маховик монтажною лопаткою (або великою викруткою) від прокручування, виверніть шість болтів кріплення кожуха натискного диска зчеплення до маховика. Затяжку болтів послаблюйте рівномірно: кожен болт по два оберти ключа, переходячи від болта до болта діаметром.

Примітка:

Показано розташування болтів кріплення натискного диска до маховика.

5. Зніміть з маховика натискний та ведений диски зчеплення, притримуючи ведений диск.

6. Огляньте диск зчеплення. Тріщини на деталях диска не допускаються.

7. Перевірте рівень зносу фрикційних накладок веденого диска. Виміряйте товщину диска. Якщо товщина диска менше 6 мм, замініть диск.

5. Перевірте надійність фіксації демпферних пружин у гніздах маточини веденого диска, намагаючись перемістити їх у гніздах маточини рукою. Якщо пружини легко переміщуються у гніздах або зламані, замініть диск.

3. Огляньте робочі поверхні тертя маховика (показано на знятому маховику)...

10. ...і натискного диска, звернувши увагу на відсутність глибоких рисок, задир, вибоїн, явних слідів зносу та перегріву. Замініть дефектні вузли.

11. Під час ослаблення заклепувальних з'єднань деталей кожуха та натискного диска замініть натискний диск у збиранні.

12. Огляд оцініть стан діафрагмової пружини натискного диска. Наявність тріщин на діафрагмовій пружині не допускається. Місця А контакту пелюсток пружини з підшипником вимкнення зчеплення повинні знаходитися в одній площині і не мати явних слідів зношування (знос не повинен бути більше 0,8 мм). Інакше замініть диск у зборі.

13. Огляньте сполучні ланки кожуха та диска. Якщо ланки деформовані або зламані, замініть диск у зборі.

14. Зовнішнім оглядом оцініть стан опорних кілець натискної пружини із зовнішньою...

15. ...і внутрішньої сторони пружини. Кільця не повинні мати тріщин та слідів зносу. Інакше замініть диск у зборі.

16. Перед встановленням зчеплення перевірте легкість переміщення веденого диска шліцами первинного валу коробки передач. У разі потреби усуньте причини заїдання або замініть дефектні деталі.

17. Нанесіть на шліци маточини веденого диска тугоплавке консистентне мастило.

18. При монтажі зчеплення спочатку за допомогою оправки встановіть ведений диск, а потім кожух натискного диска, поєднавши нанесені перед зняттям мітки, та вверніть болти кріплення кожуха до маховика.

Примітка:
Встановлюйте ведений диск таким чином, щоб його маркування було зовні.

19. Повертайте болти рівномірно, по одному обороту ключа кожен, у послідовності, показаній на фото.

20. Зніміть оправку та встановіть коробку передач (див. «Зняття та встановлення коробки передач»).

21. Перевірте роботу зчеплення (див. «Перевірка та регулювання ходу педалі приводу вимкнення зчеплення»).

ЗАМІНА ПІДШИПНИКА ТА ВИЛКИ ВИМКНЕННЯ ЗЧЕПЛЕННЯ

Підшипник А вимкнення зчеплення в зборі з муфтою встановлений на направляючій втулці і з'єднаний з вилкою Б вимкнення зчеплення.

Вилку своїми цапфами вставлено до упору в пази муфти підшипника і фіксується пружиною. Виделка спирається на кульову опору, вгорнуту в картер зчеплення.

Ознакою необхідності заміни підшипника вимкнення зчеплення є підвищений шум у момент натискання на педаль зчеплення.

Примітка:

При заміні підшипника вимкнення зчеплення через шум перевірте стан пелюсток діафрагмової (натискної) пружини натискного (провідного) диска. При сильному зносі кінців пелюсток у місцях контакту з підшипником замініть натискний диск (див. «Зняття та встановлення зчеплення»).

Ви повинні: ключі «на 10», «на 12», «на 13», «на 14», «на 15», «на 17», «на 18», «на 22», викрутка з плоским лезом, пасатижі, монтажна лопатка.

1. Зніміть коробку передач (див. «Зняття та встановлення коробки передач»).

2. Подолаючи пружний опір пружини, перемістіть підшипник вимкнення зчеплення по напрямній втулці вперед, виведіть вилку з пазів його муфти...

3. ...і зніміть підшипник.

4. Виведіть хвостовик вилки із брудозахисного чохла...

5. ...і вийміть вилку вимкнення зчеплення з картера зчеплення.

6. Виведіть пружину з пазів...

7. ...і зніміть пружину.

8. За потреби зніміть чохол.

Примітка:
При пошкодженні брудозахисного чохла його можна замінити, не знімаючи вилку вимкнення зчеплення.

Для цього підтягніть пальцем край брудозахисного чохла...

...витягніть його.

9. Змастіть тонким шаром тугоплавкого консистентного мастила зовнішню поверхню напрямної втулки, шліци первинного валу коробки передач, кульову опору вилки вимкнення зчеплення...

10. ...поверхні вилки, що контактують із кульовою опорою...

11. ...і муфтою підшипника вимкнення зчеплення.

 

12. Встановіть брудозахисний чохол (якщо знімався), вилку вимкнення зчеплення та новий підшипник у зборі з муфтою (переконавшись у плавності та безшумності його обертання та відсутності люфтів) у порядку, зворотному зняттю.

ЗНЯТТЯ ТА ВСТАНОВЛЕННЯ ПЕДАЛІ ЗЧЕПЛЕННЯ

Ви повинні: пасатижі, ключі «на 13» і «на 14».

1. Знизу, під панеллю приладів, підтягніть...

2. ...і зніміть зворотну пружину.

3. Вийміть стопорний штифт осі...

4. ...і вийміть вісь кріплення з важеля педалі та з вилки наконечника штока.

5. Відкрутіть нижню та верхню гайки кріплення головного циліндра приводу зчеплення до кузова та кронштейна педалі зчеплення.

6. Відкрутіть верхню гайку кріплення кронштейна педалі...

7. ...і зніміть педаль зчеплення.

8. Для зняття важеля педалі відверніть гайку, утримуючи вісь важеля від провертання...

9. ...витягніть вісь...

10. ...і зніміть важіль педалі зчеплення.

11. Встановіть педаль вимкнення зчеплення у порядку, зворотному зняттю.

Зміст

.