РусскийУкраїнськаЧас роботи: Пн-Пт: 9.00-18.00, Сб: 9.00-15.00, Нд: вихідний

Система змащення

ОСОБЛИВОСТІ КОНСТРУКЦІЇ

Система змащення двигуна комбінована: найбільш навантажені деталі змащуються під тиском, а решта - розбризкуванням масла, що випливає із зазорів між деталями, що сполучаються. Тиск у системі мастила створюється роторним масляним насосом, встановленим зовні в передній частині блоку циліндрів і що приводиться в дію від колінчастого валу.

Насос всмоктує масло з масляного картера двигуна через маслоприймач з сітчастим фільтром і через повнопоточний масляний фільтр з фільтруючим елементом з пористого паперу подає його в головну масляну магістраль, розташовану в тілі блоку циліндрів з лівого боку. Від головної магістралі відходять канали підведення олії до корінних підшипників колінчастого валу. Масло до шатунних підшипників подається через канали, виконані в тілі колінчастого валу, і далі каналами в стрижнях шатунів до отворів у їх верхній частині, через які розбризкується на стінки циліндрів і днища поршнів. Від головної олійної магістралі відходить вертикальний канал підведення олії до розподільних валів.

Підшипники розподільних валів змащуються маслом, що надходить із центральних осьових каналів розподільчих валів через радіальні отвори. Зайва олія зливається з головки блоку масляний картер через вертикальні дренажні канали.

ЗАМІНА МАСЛА У ДВИГУНІ І МАСЛЯНОГО ФІЛЬТРУ

Згідно з рекомендацією заводу-виробника масло в двигуні слід замінювати через 10 тис. км пробігу.

Ви повинні: моторне масло, масляний фільтр, обтиральна тканина, ємність (не менше 4,5 л) для масла, що зливається, ключ «на 14», спеціальний пристрій для відвертання масляного фільтра.

Корисні поради:
Масло зливайте після поїздки, поки двигун ще не охолонув і масло має найбільшу плинність. Якщо двигун холодний, пустіть та прогрійте його до робочої температури.
Заливайте масло тієї ж марки, що й у масла, яке було у двигуні. Якщо ви все ж таки вирішили змінити марку олії, промийте систему змащення промивною олією або олією тієї марки, яка буде використовуватися. Для цього після зливу старої олії залийте нову до нижньої мітки масловимірювального щупа. Пустіть двигун і дайте йому попрацювати 10 хв на холостому ході. Злийте масло|мастило| і тільки після цього замініть масляний фільтр. Тепер можете залити нову олію до необхідного рівня (до верхньої мітки на щупі).

Попередження:

Не зливайте відпрацьовану олію на землю - не забруднюйте довкілля!

1. Поверніть пробку маслоналивної горловини проти годинникової стрілки...

2. ...і зніміть її.

3. Очистіть пробку зливного отвору у піддоні масляного картера двигуна.

4. Послабте ключем затягування пробки зливного отвору...

5. ...виверніть пробку, попередньо підставивши ємність для масла, що зливається...

6. ...і злийте олію.

Попередження:
Будьте обережні: олія гаряча!

Примітка:

Перевірте стан прокладки пробки зливного отвору та за потреби замініть її новою.

7. Відкрутіть масляний фільтр і зніміть його.

8. Якщо фільтр неможливо відвернути руками без застосування допоміжного інструменту, послабте кріплення масляного фільтра спеціальним пристроєм або ключем і зніміть фільтр.

Корисні поради:
Для відвертання масляного фільтра користуйтеся спеціальним пристроєм-ключом. Якщо такого ключа або спеціального інструменту немає, пробийте корпус фільтра викруткою та, використовуючи її як важіль, відкрутіть фільтр. Пробивайте фільтр якомога ближче до дна, щоб не пошкодити штуцер. Можна скористатися і згорнутим вдвічі смужкою грубого наждачного паперу, обернувши нею фільтр і стронувши його з місця руками.

9. Ретельно протріть обтиральною тканиною від бруду та старої олії привалочну поверхню фланця блоку циліндрів.

10. Заповніть новий фільтр приблизно на 1/3 об'єму чистим моторним маслом.

11. Змастіть кільце ущільнювача нового фільтра чистим моторним маслом.

12. Закрутіть фільтр на місце руками без застосування інструмента і доверніть на 3/4 обороту з моменту дотику кільця ущільнювача фільтра і фланця блоку циліндрів.

13. Поверніть пробку зливного отвору.

14. Залийте чисту моторну олію (див. «Перевірка рівня та доливання масла в систему мастила»).

15. Загорніть корок олійної горловини.

16. Пустіть двигун і дайте йому попрацювати на холостому ходу кілька хвилин (сигналізатор аварійного падіння тиску олії повинен згаснути через 2-3 секунди після пуску двигуна). Під час роботи двигуна перевірте, чи немає потік масла з-під пробки зливного отвору та масляного фільтра. Зупиніть двигун, перевірте рівень масла, при необхідності долийте масло, підтягніть пробку та фільтр.

ЗНЯТТЯ, ДЕФЕКТУВАННЯ ТА ВСТАНОВЛЕННЯ МАСЛЯНОГО НАСОСУ

Ви повинні: викрутка з хрестоподібним лезом, ключі «на 8» і «на 10», штангенциркуль, мікрометр, набір плоских щупів.

1. Зніміть правий бризковик двигуна (див. «Зняття та встановлення бризковиків двигуна»).

2. Злийте масло з масляного картера двигуна (див. «Заміна масла у двигуні та масляного фільтра»).

3. Зніміть ремені приводів допоміжних агрегатів (див. «Перевірка, регулювання та заміна ременів приводів допоміжних агрегатів»).

4. Зніміть ремінь приводу газорозподільного механізму та натяжний ролик (див. «Заміна ременя приводу газорозподільного механізму»).

Примітка:
Для наочності робота показана на знятому двигуні.

5. Зніміть зубчастий шків колінчастого валу...

6. ...і дистанційну шайбу.

7. Зніміть масляний картер (див. «Заміна ущільнення масляного картера»).

8. Викрутіть два болта кріплення тримача маслоприймача до блоку циліндрів.

9. Відкрутіть дві гайки кріплення патрубка маслоприймача до масляного насоса.

10. Зніміть маслоприймач та ущільнювальну прокладку маслоприймача. При кожному знятті заміняйте прокладку на нову.

11. Викрутіть болт кріплення напрямної масловимірювального щупа рівня масла...

12. ...і зніміть напрямну зі щупом.

13. Викрутіть сім болтів кріплення масляного насоса.

14. Зніміть масляний насос.

15. Відокремте герметик-прокладку корпусу масляного насоса гострим інструментом.

16. Викрутіть п'ять гвинтів кріплення кришки масляного насоса...

17. ...і зніміть кришку.

18. Витягніть з корпусу провідну лінію...

19. ...і ведучу шестерні масляного насоса.

20. Перевірте шестерні на наявність фарбувань металу, задираки та знос зубів. Замініть пошкоджені шестерні або шестірні з помітним одностороннім зносом зубів.

21. Перевірте осьовий зазор між торцями шестерень та площиною кришки насоса. Це можна зробити двома способами.

22. При першому способі виміряйте товщину провідної...

23. ...і веденої шестерень...

24. ...а також глибину розточування в корпусі під шестірні. Розрахуйте осьовий зазор як різницю середньоарифметичного значення глибини розточування та товщини шестерень.

25. При другому способі встановіть у корпус ведену шестерню, поставте металеву лінійку (або штангенциркуль) торцем на корпус і виміряйте щупом зазор між корпусом та лінійкою.

26. Аналогічно виміряйте осьовий зазор провідної шестерні.

27. Виміряні обома способами максимально допустимі зазори повинні бути 0,045-0,100 мм для веденої шестерні та 0,035-0,085 мм для ведучої.

28. Встановіть шестірні та кришку масляного насоса.

29. Нанесіть на поверхню пари герметик рівним валиком, як показано на фото.

30. Встановіть масляний насос та всі раніше зняті деталі у порядку, зворотному зняттю.

Попередження:
Пускати двигун після встановлення масляного насоса можна не раніше ніж за одну годину - цей час необхідний для полімеризації герметика.

Корисні поради:
Після встановлення нового або відремонтованого масляного насоса рекомендуємо замінити масляний фільтр та масло у двигуні.

Зміст

.