РусскийУкраїнськаЧас роботи: Пн-Пт: 9.00-18.00, Сб: 9.00-15.00, Нд: вихідний

Особливості конструкції

Автомобіль Geely МК оснащують поперечно розташованим чотиритактним чотирициліндровим бензиновим інжекторним 16-клапанним двигуном робочим об'ємом 1,5 л (рис. 5.1-5.3). Технічні характеристики двигуна наведено у табл. 5.1.

Примітка:
Робочий об'єм двигуна (літраж) - один із найважливіших конструктивних параметрів (характеристик) двигуна внутрішнього згоряння (ДВС), що виражається в літрах (л) або кубічних сантиметрах (см3).
Робочий об'єм двигуна значною мірою визначає його потужність та інші робочі параметри. Він дорівнює сумі робочих обсягів усіх циліндрів двигуна. У свою чергу, робочий об'єм циліндра визначається як добуток площі перерізу циліндра на довжину робочого ходу поршня (від НМТ до ВМТ). За цим параметром розрізняють довгохідні двигуни з довжиною ходу поршня, що перевищує діаметр циліндра, і короткохідні з ходом поршня менше діаметра циліндра.

Двигун - з рядним вертикальним розташуванням циліндрів, рідинного охолодження.

Розподільний вал випускних клапанів приводиться в рух ременем приводу газорозподільного механізму, розподільний вал впускних клапанів приводиться в рух від розподільчого валу випускних клапанів за допомогою косозубих шестерень, закріплених на розподільчих валах.

Головка блоку циліндрів виготовлена з алюмінієвого сплаву за поперечною схемою продування циліндрів (впускні та випускні канали розташовані на протилежних сторонах головки). У головку запресовані сідла та напрямні втулки клапанів. Впускні та випускні клапани мають по одній пружині, зафіксованій через тарілку двома сухарями. Між блоком та головкою встановлена безсадкова металоармована прокладка. У верхній частині головки блоку циліндрів виконана загальна постіль опор підшипників ковзання двох розподільчих валів (впускного та випускного). Верхні кришки ліжка опор підшипників прикріплені до головки блоку болтами, які кріплять кришки ліжка до основи ліжка. Отвори опор підшипників ковзання (ліжко) обробляють у зборі з кришками, тому кришки незамінні, на кожну кришку нанесено порядковий номер.

Блок циліндрів двигуна є єдиним виливком з чавуну, що утворює циліндри, сорочку охолодження, систему змащення і п'ять опор колінчастого валу. У нижній частині блоку виконано п'ять ліжок корінних підшипників. На блоці циліндрів виконані спеціальні припливи, фланці та отвори для кріплення деталей, вузлів та агрегатів, а також канали головної олійної магістралі.

Колінчастий вал обертається в корінних підшипниках, що мають тонкостінні сталеві вкладиші з антифрикційним шаром. Колінчастий вал двигуна зафіксований від осьових переміщень двома півкільцями, встановленими в проточки ліжка середнього корінного підшипника ковзання.

Маховик відлитий з чавуну, встановлений на задньому кінці колінчастого валу через установчу втулку і закріплений шістьма болтами.

На маховик напресовано зубчастий обід для пуску двигуна стартером. На маховику є зубчастий вінець датчика положення колінчастого валу.

Поршні виготовлені з алюмінієвого сплаву. На циліндричній поверхні головки поршня зроблені кільцеві канавки для одного маслознімного та двох компресійних кілець. Поршні додатково охолоджуються маслом, що подається через отвір у верхній головці шатуна і розбризкується на дно поршня.

Поршневі пальці встановлені в бобишках поршнів із зазором і запресовані з натягом у верхні головки шатунів, які своїми нижніми головками з'єднані з шатунними шийками колінчастого валу через тонкостінні вкладиші, конструкція яких аналогічна корінним.

Шатуни сталеві, ковані, зі стрижнем двотаврового перерізу.

Система мастила комбінована: найбільш навантажені деталі змащуються під тиском, а решта - або спрямованим розбризкуванням, або розбризкуванням масла, що випливає із зазорів між деталями, що сполучаються.

Система вентиляції картера закритого типу не повідомляється безпосередньо з атмосферою, тому одночасно з відсмоктуванням газів у картері утворюється розрідження при всіх режимах роботи двигуна, що підвищує надійність різних ущільнень двигуна та зменшує викид токсичних речовин в атмосферу.

Система охолодження двигуна герметична, з розширювальним бачком, складається з сорочки охолодження, виконаної в литті та навколишнього циліндри в блоці, камери згоряння та газові канали в головці блоку циліндрів. Примусову циркуляцію охолоджуючої рідини забезпечує відцентровий водяний насос з приводом від колінчастого валу полікліновим ременем, що одночасно приводить в рух шків генератора. Для підтримки нормальної робочої температури охолоджувальної рідини в системі охолодження встановлено термостат, що перекриває велике коло системи при непрогрітому двигуні та низькій температурі охолоджуючої рідини.

Система живлення двигуна складається з електричного паливного насоса, встановленого в паливному баку, дросельного вузла, фільтрів грубого і тонкого очищення палива, паливопроводів і форсунок, а також включає повітряний фільтр.

Конструкція впускного колектора з довгими незалежними каналами дозволяє використовувати ефект інерційного наддуву.

Система запалювання двигуна мікропроцесорна, складається з чотирививідної котушки запалення (модуля), проводів високої напруги та свічок запалювання. Модулем запалювання керує електронний блок (контролер) системи керування двигуном. Система запалювання під час експлуатації не потребує обслуговування та регулювання.

Силовий агрегат (двигун, зчеплення та коробка передач) встановлений на трьох опорах з еластичними гумовими елементами: двох бічних (правої та лівої}, що сприймають основну масу силового агрегату, та задньої, що компенсує крутний момент від трансмісії та навантаження, що виникають при торканні автомобіля з місця, розгоні та гальмуванні.

Мал. 5.1. Двигун (вигляд спереду)
Рис. 5.1. Двигун (вигляд спереду): 1 - ремінь приводу генератора та водяного насоса; 2 – кронштейн кріплення правої опори підвіски силового агрегату; 3 – генератор; 4 - пробка маслоналивної горловини; 5 – дросельний вузол; 6 - провід високої напруги; 7 – кришка головки блоку циліндрів; 8 - впускний колектор; 9 – головка блоку циліндрів; 10 - підвідний патрубок системи охолодження двигуна; 11 – модуль запалення; 12 – водорозподільна коробка; 13 - датчик положення колінчастого валу; 14 - ліва опора підвіски силового агрегату; 15 - робочий циліндр гідроприводу вимикання зчеплення; 16 - керуючий датчик концентрації кисню; 17 – випускний колектор; 18 - масляний фільтр; 19 - олійний картер; 20 - компресор кондиціонера; 21 - ремінь приводу компресора кондиціонера

Мал. 5.2. Двигун (вид ззаду)
Рис. 5.2. Двигун (вид ззаду): 1 – коробка передач; 2 – модуль запалення; 3 – картер зчеплення; 4 – водорозподільна коробка; 5 – паливна рампа; б - впускний колекгор; 7 - датчик абсолютного тиску у впускному колекторі; 8 – дросельний вузол; 9 - датчик положення дросельної заслінки; 10 – регулятор холостого ходу; 11 - напрямна масловимірювального Щупа; 12 - шків гідропідсилювача рульового керування; 13 - насос гідропідсилювача рульового керування; 14 - олійний картер; 15 – датчик детонації; 16 – блок циліндрів; 17 – стартер; 18 – кронштейн кріплення задньої опори підвіски силового агрегату; 19 - датчик швидкості автомобіля

Мал. 5.3. Двигун (вигляд праворуч)
Рис. 5.3. Двигун (вигляд праворуч): 1 - датчик абсолютного тиску у впускному колекторі; 2 – паливна рампа; 3 - пробка маслоналивної горловини; і - кришка головки блоку циліндрів; 5 – генератор; 6 - натяжний пристрій ременя приводу генератора та водяного насоса; 7 – компресор кондиціонера; 8 - муфта приводу компресора кондиціонера; 9 - натяжний ролик ременя приводу компресора кондиціонера; 10 - олійний картер; 11 - шків колінчастої зали; 12 - шків водяного насоса; 13 - шків насоса гідропідсилювача рульового керування; І4 - натяжний пристрій ременя приводу насоса гідропідсилювача рульового керування; 15 - напрямна масловимірювального щупа; 16 - впускний колектор; 17 – регулятор холостого ходу; 18 - датчик положення дросельної заслінки

Таблиця 5.1. ТЕХНІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ДВИГУНА MR479QA

Тип двигуна 4-тактний, рядний 4-циліндровий, 16-клапанний, з водяним охолодженням, двома розподільними валами зустрічного обертання
Тип камери згоряння Клиноподібної форми
Внутрішній діаметр циліндра, мм 78,7
Хід поршня, мм 77
Об'єм циліндрів, л 1,498
Ступінь стиснутий 9,8
Тиск стиснення (компресія), кПа, не менше 980
Припустима різниця тиску в циліндрах, кПа, не більше 100
Об'єм масла, л 3,0
Паливо Неетальований бензин з октановим числом не нижче 93
Порядок роботи циліндрів 1-3-4-2
Напрямок обертання валу (вигляд спереду) За годинниковою стрілкою
Система мастила Розбризкування під тиском
Система охолодження Примусового типу
Відкрита температура клапана термостата, °С 82
Температура повного відкриття клапана термостата, °С 95
Частота обертання колінчастого валу, що відповідає максимальній потужності, мін-1 6000
Максимальна потужність, к.с. 94
Максимальний момент, що крутить, при оборотах, Н-м 128
Частота обертання колінчастого валу, що відповідає максимальному моменту, що крутить, мін-1 3400
Оберти холостого ходу, мін-1 800+50
Клапанний зазор впускного клапана на холодному двигуні, мм 0,20+0,03
Клапанний зазор випускного клапана на холодному двигуні, мм 0,30+0,03

Стук зазвичай недзвінкий, приглушений; викликається "биттям" поршня в циліндрі. Найкраще він прослуховується при малій частоті обертання колінчастого валу та під навантаженням

МОЖЛИВІ НЕСПРАВНОСТІ ДВИГУНА, ЇХ ПРИЧИНИ І СПОСОБИ УСУНЕННЯ
Причина несправності Спосіб усунення
Двигун не запускається
Немає тиску палива в рампі:
засмічені паливопроводи
несправний паливний модуль
засмічений паливний фільтр

Промийте та продуйте паливний бак та паливопроводи
Замініть паливний модуль
Замініть фільтр
Несправна система запалювання Див. "Система керування двигуном"
Двигун працює нестійко або глухне на холостому ході
Недостатній тиск у паливній рампі Див. несправність «Двигун не пускається»
Несправний регулятор холостого ходу Замініть регулятор холостого ходу
Пссос повітря через шланг вентиляції картера двигуна і шланг, що з'єднує впускний колектор з вакуумним підсилювачем гальм Підтягніть хомути кріплення, пошкоджені шланги замініть
Несправна система запалювання Див. "Система керування двигуном"
Двигун не розвиває повної потужності і не має достатньої прийомистості
Неповне відкриття дросельної заслінки Промийте дросельну заслінку від забруднень або замініть дросельний вузол
Несправний датчик положення дросельної заслінки Замініть дросельний вузол
Недостатній тиск у паливній рампі Див. несправність «Двигун не пускається»
Забруднений повітряний фільтр Замініть фільтруючий елемент
Несправна система запалювання Див. "Система керування двигуном"
Порушено зазори в механізмі приводу клапанів Див. «Перевірка та регулювання зазорів у приводі клапанів»
Недостатня компресія - нижче 0,9 МПа (9 кгс/см2):
пробито прокладку головки блоку циліндрів
прогорання поршнів, поломка або залягання поршневих кілець
погане прилягання клапанів до сідлів
надмірне знос циліндрів і поршневих кілець

Замініть прокладку
Очистіть кільця та канавки поршнів від нагару, пошкоджені кільця та поршень замініть
Замініть пошкоджені клапани, відшліфуйте сідла. Замініть поршні, розточіть та відхонінгуйте циліндри
Недостатній тиск масла у прогрітому двигуні
Використання олії невідповідної марки Замініть масло рекомендованим
Розрідження або спінювання олії через проникнення в масляний картер палива або охолоджуючої рідини Усуніть причини проникнення палива або охолоджувальної рідини. Замініть масло
Забруднення робочої порожнини або зношування деталей масляного насоса Промийте або відремонтуйте масляний насос
Засмічення масляного фільтра Замініть масляний фільтр
Збільшений зазор між вкладишами корінних та шатунних підшипників та шийками колінчастого валу Прошліфуйте шийки та замініть вкладиші
Тріщини, пори в стінках масляних каналів блоку циліндрів або засмічення масляних магістралей Відремонтуйте блок циліндрів. Якщо неможливо усунути дефект, замініть блок
Стук корінних підшипників колінчастого валу
Зазвичай стукіт глухого тону, металевий. Виявляється при різкому відкритті дросельної заслінки на холостому ходу. Частота його збільшується з підвищенням частоти обертання колінчастого валу. Надмірний осьовий зазор колінчастого валу викликає стукіт різкіший, з нерівномірними проміжками, особливо помітними при плавному збільшенні або зменшенні частоти обертання колінчастого валу
Недостатній тиск олії Див. несправність «Недостатній тиск олії у прогрітому двигуні»
Ослаблені болти кріплення маховика Затягніть болти рекомендованим моментом
Збільшений зазор між шийками та вкладками корінних підшипників Прошліфуйте шийки та замініть вкладиші
Збільшений зазор у завзятому підшипнику колінчастого валу Замініть уперті півкільця, перевірте зазор
Стук шатунних підшипників
Зазвичай стукіт шатунних підшипників різкіше стукоту корінних. Він прослуховується на неодруженому ходу двигуна при різкому відкритті дросельних заслінок. Місце стукання легко визначити, відключаючи по черзі свічки запалювання
Недостатній тиск олії Див. несправність «Недостатній тиск олії у прогрітому двигуні»
Надмірний зазор між шатунними шийками колінчастого валу та вкладишами Замініть вкладки та прошліфуйте шийки
Стук поршнів
Збільшений зазор між поршнями та циліндрами Замініть поршні, розточіть та відхонінгуйте циліндри
Надмірний зазор між поршневими кільцями та канавками на поршні Замініть кільця або поршні з кільцями
Підвищений шум газорозподільного механізму
Збільшено зазори в механізмі приводу клапанів Відрегулюйте зазори у механізмі приводу клапанів
Поломка клапанної пружини Замініть пружину
Надмірний зазор між стрижнем клапана і направляючою втулкою, викликаний їх зносом Замініть клапан і направляючу втулку
Зношування кулачків розподільчих валів Замініть розподільні вали
Короткочасні стуки відразу після пуску двигуна
Використання масла невідповідної марки (зі зниженою в'язкістю) Замініть масло, рекомендоване заводом-виробником автомобіля
Збільшений осьовий зазор колінчастого валу Замініть упорні півкільця
Збільшений зазор у передньому корінному підшипнику Замініть вкладки переднього корінного підшипника
Стуки на прогрітому двигуні в режимі холостого ходу
Шум деталей газорозподільного механізму Див. несправність «Підвищений шум газорозподільного механізму»
Використання олії невідповідної марки Замініть масло на рекомендоване заводом-виробником автомобіля
Збільшені зазори між поршневими пальцями та отворами в бобишках поршнів Замініть поршні та пальці
Збільшені зазори між шатунними шийками колінчастого валу та вкладишами Замініть вкладки та прошліфуйте шийки
Не паралельні осі верхньої та нижньої головок шатуна Замініть шатун
Сильні стуки в прогрітому двигуні при підвищенні частоти обертання колінчастого валу
Поломка маточини шківа колінчастого валу Замініть пошкоджені деталі
Ослаблене кріплення маховика Затягніть болти кріплення маховика потрібним моментом
Надмірне збільшення зазорів між вкладишами шатунних та корінних підшипників колінчастого валу Перешліфуйте шийки під ремонтний розмір та замініть вкладки
Підвищена вібрація двигуна
Дисбаланс колінчастого валу Зніміть та відбалансуйте колінчастий вал
Встановлено поршні різної маси Розберіть шатунно-поршневу групу, підберіть поршні масою
Не відрегульовані зазори в механізмі приводу клапанів Див. «Перевірка та регулювання зазорів у приводі клапанів»
Неоднакові значення компресії в циліндрах Див. "Перевірка компресії в циліндрах"
Опори підвіски силового агрегату сильно зношені Див. "Заміна опор підвіски силового агрегату"
Ослаблене кріплення шківа колінчастого валу або шківів допоміжних агрегатів Підтягніть кріплення
Підвищена витрата олії
Підтікання масла через ущільнення двигуна Підтягніть кріплення або замініть прокладки та сальники
Засмічена система вентиляції картера Промийте деталі системи вентиляції картера
Знос поршневих кілець або циліндрів двигуна Розтратіть циліндри та замініть поршні та кільця
Поломка поршневих кілець Замініть кільця
Закоксовування мастильних кілець або пазів у канавках поршнів через застосування нерекомендованої олії Очистіть кільця та пази від нагару, замініть моторне масло рекомендованим
Зношування або пошкодження маслознімних ковпачків клапанів Замініть маслознімні ковпачки
Підвищене зношування стрижнів клапанів або направляючих втулок Замініть клапани, відремонтуйте головку блоку циліндрів
Перегрів двигуна
Недостатня кількість рідини в системі охолодження Доліть охолоджувальну рідину в систему охолодження
Сильно забруднена зовнішня поверхня радіатора Очистіть зовнішню поверхню радіатора струменем води
Несправний термостат Замініть термостат
Несправний електровентилятор системи охолодження Перевірте електродвигун вентилятора та реле його включення, замініть несправні вузли
Несправний клапан пробки радіатора (постійно відкритий, через що система перебуває під атмосферним тиском) Замініть корок радіатора
Використання бензину зі зниженим октановим числом Залийте бензин із відповідним октановим числом
Швидке падіння рівня рідини в розширювальному бачку
Пошкоджений радіатор Замініть радіатор
Ушкодження шлангів або прокладок у з'єднаннях трубопроводів, ослаблення хомутів Замініть пошкоджені шланги та (або) прокладки, замініть хомути шлангів
Витік рідини через ущільнення водяного насоса Замініть ущільнення водяного насоса
Пошкоджено прокладання головки блоку циліндрів Замініть прокладку
Витік рідини через мікротріщини в блоці або головці блоку циліндрів Перевірте герметичність блоку та головки блоку циліндрів, при виявленні тріщин замініть пошкоджені деталі

Зміст

.