РусскийУкраїнськаЧас роботи: Пн-Пт: 9.00-18.00, Сб: 9.00-15.00, Нд: вихідний

Система охолодження

ОСОБЛИВОСТІ КОНСТРУКЦІЇ

Система охолодження двигуна рідинна, закритого типу, з примусовою циркуляцією рідини. Система складається з сорочки охолодження в блоці циліндрів та головці блоку циліндрів, радіатора із електровентилятором, радіатора обігрівача, розширювального бачка, водяного насоса, термостата та шлангів.

Циркуляцію рідини у системі створює зодяний насос. З насоса рідина подається в сорочку охолодження двигуна, омиває циліндри, камери згоряння, радіатор обігрівача (при низькій температурі) і потім надходить до термостату. .

Радіатор з вертикальним потоком рідини, з трубчасто-стрічковою алюмінієвою серцевиною та пластмасовими бачками. Внизу нижнього бачка радіатора знаходиться зливний кран. У бачках виконані патрубки шлангів, що підвозять і відводять, до водяної сорочки двигуна, а на заливній горловині також патрубок паровідвідного шланга до розширювального бачка.

Розширювальний бачок служить для компенсації об'єму рідини, що змінюється, залежно від її температури. Він виготовлений із напівпрозорої пластмаси. На корпус бачка нанесені мітки «Р» (повний) та «Ь (низький) для контролю рівня охолоджувальної рідини. Бачок з'єднаний шлангом із наливною горловиною радіатора.

Водяний насос відцентрового типу забезпечує примусову циркуляцію рідини в системі охолодження, встановлений на правій поверхні блоку циліндрів і обертається полікліновим ременем від шківа колінчастого валу. У насосі встановлені закриті підшипники, які не потребують поповнення мастила. Насос не підлягає ремонту, тому при відмові (текти рідини або пошкодження підшипників) його замінюють у зборі.

Термостат з твердим термочутливим наповнювачем підтримує нормальну робочу температуру рідини, що охолоджує, і скорочує час прогріву двигуна. Термостат встановлений у водорозподільній коробці, що закріплена на головці блоку циліндрів. При температурі охолоджуючої рідини до (82+2) "С термостат повністю закритий і рідина циркулює по малому контуру, минаючи радіатор, що прискорює прогрів двигуна. При температурі (82±2) °С термостат починає відкриватися, а при 95 °С відкривається повністю , забезпечуючи циркуляцію рідини через радіатор.

Електровентилятор системи охолодження (з пластмасовою крильчаткою) служить для додаткового обдування радіатора, він включається та вимикається за сигналом електронного блоку управління двигуном. Електровентилятор у зборі із кожухом закріплений на радіаторі системи охолодження.

Систему заповнюють рідиною (антифризом), яка не замерзає при температурі навколишнього середовища до -40 'С.

Кран обігрівача салону системи охолодження встановлений під капотом, призначений для регулювання циркуляції охолоджуючої рідини в радіатор обігрівача салону та має два положення: «зима» та «літо».

При теплій погоді він перекривається і в радіатор обігрівача салону не надходить охолоджувальна рідина, що призводить до економії палива в теплу пору року.

ЗАМІНА ОХОЛОДЖУВАЛЬНОЇ РІДИНИ

Ви повинні: охолоджувальну рідину, обтиральну тканину, ємність місткістю не менше 7 л для охолоджуючої рідини, що зливається.

Попередження:
Застосовуйте охолоджувальні рідини на основі етиленгліколю (антифриз). Замінюйте охолоджувальну рідину лише на холодному двигуні. Охолоджувальна рідина є токсичною, тому будьте обережні при роботі з нею. При пуску двигуна корки радіатора та розширювального бачка повинні бути закриті. Загортайте пробку радіатора щільно. Система охолодження при працюючому двигуні знаходиться під тиском, тому з-під слабко загорнутої пробки може потекти рідина, що охолоджує.

1. Встановіть автомобіль на рівний горизонтальний майданчик.

2. Поверніть пробку наливної горловини радіатора системи охолодження двигуна...

3. ...і зніміть її.

4. Підставте ємність під отвір зливного крана радіатора системи охолодження, розташованого в нижній лівій частині радіатора. Викрутіть пробку зливного отвору на три оберти.

5. Злийте рідину з радіатора. Поверніть пробку зливного крана.

6. Викрутіть болт зливного отвору та злийте охолоджувальну рідину з блоку циліндрів.

МОЖЛИВІ НЕСПРАВНОСТІ СИСТЕМИ ОХОЛОДЖЕННЯ, ЇХ ПРИЧИНИ І СПОСОБИ УСУНЕННЯ
Причина несправності Спосіб усунення
Двигун перегрівається
Знижений рівень охолоджуючої рідини в розширювальному бачку Доліть охолоджувальну рідину
Несправний термостат (клапан завис у закритому положенні) Замініть термостат
Несправний водяний насос Перевірте насос і замініть у разі несправності
Серцевина радіатора засмічена брудом і комахами Змийте зовні серцевину радіатора
Трубки радіатора, шлангу та сорочка охолодження двигуна засмічені накипом та мулистими відкладеннями Промийте систему охолодження та заповніть свіжою охолоджувальною рідиною
Електровентилятор не включається через обрив електричних ланцюгів датчиків, виходу з ладу датчиків, реле або електродвигуна вентилятора Перевірте та відновіть електричні ланцюги. За потреби замініть датчики, реле або електровентилятор у збиранні
Ушкодження клапана в пробці наливної горловини радіатора (постійно відкрито, через що система перебуває під атмосферним тиском) Замініть корок наливної горловини
Двигун перегрівається, з обігрівача надходить холодне повітря
Надмірне зниження рівня охолоджуючої рідини через витік або пошкодження прокладки головки блоку циліндрів, що викликає утворення парових пробок у водяній сорочці двигуна Усуньте витік охолоджувальної рідини. Замініть пошкоджену прокладку головки блока циліндрів
Двигун довго не прогрівається до робочої температури, тепловий режим під час руху нестабільний
Несправний термостат (клапан завис у відкритому положенні) Замініть термостат
Постійне зниження рівня охолоджуючої рідини в розширювальному бачку
Негерметичний радіатор Замініть радіатор
Негерметичний розширювальний бачок Замініть розширювальний бачок
Протікання охолоджуючої рідини через негерметичні з'єднання патрубків та шлангів Підтягніть хомути кріплення шлангів
Ушкоджено ущільнення валу водяного насоса Замініть водяний насос
Пошкоджено прокладання корпусу водяного насоса Замініть прокладку
Недостатньо затягнуті болти кріплення головки блоку циліндрів (під час тривалої стоянки на холодному двигуні з'являється текти охолоджуючої рідини в стику головки блоку з блоком циліндрів, крім того, можлива поява слідів охолоджуючої рідини в моторному маслі) Затягніть болти кріплення голівки блоку циліндрів необхідним моментом (див. «Заміна прокладки головки блоку циліндрів»). Замініть пошкоджену прокладку, відновіть герметичність заглушок
Негерметичний радіатор обігрівача Замініть радіатор обігрівача

Примітка:

Так розташований болт зливного отвору в блоці циліндрів.

7. Відкрийте пробку розширювального бачка і видаліть залишки охолоджуючої рідини (наприклад, за допомогою гумової груші) з бачка.

8. Заповніть систему охолодження двигуна, заливаючи рідину, що охолоджує, в наливну горловину радіатора до тих пір, поки вона не почне переливатися з горловини по шлангу в розширювальний бачок. Щільно закрийте корок наливної горловини.

9. Залийте рідину в розширювальний бачок до мітки «Р» на стінці бачка.

10. Пустіть двигун і прогрійте його до робочої температури (до включення вентилятора). Після цього зупиніть двигун, перевірте рівень охолоджуючої рідини і при необхідності долийте її в розширювальний бачок до позначки «Р».

Примітка:
Під час роботи двигуна слідкуйте за температурою рідини, що охолоджує, за вказівником. Якщо вказівник дійшов до червоної зони, а вентилятор радіатора не ввімкнувся, увімкніть обігрівач і перевірте, яке повітря через нього проходить. Якщо обігрівач подає підігріте повітря, швидше за все, несправний вентилятор, а якщо подає холодне повітря, то в системі охолодження двигуна утворилася повітряна пробка. Для її видалення заглушіть двигун, дайте йому охолонути і відверніть корок наливної горловини. Пустіть двигун, дайте йому попрацювати протягом 3-5 хв і закрийте пробку горловини.

Корисні поради:
Для найкращого заповнення системи без повітряних пробок періодично протискайте шланги радіатора рукою. Через кілька днів експлуатації автомобіля після заміни рідини, що охолоджує, проконтролюйте її рівень. За потреби заповніть рівень. Якщо через дуже короткий час колір свіжої рідини став коричневим, ви залили підробку, в яку виробник «забув» додати інгібітори корозії.

ЗАМІНА РАДІАТОРА СИСТЕМИ ОХОЛОДЖЕННЯ

Попередження:
Знімайте радіатор лише на холодному двигуні.

Ви повинні: ключі «на 10», «на 13», пасатижі, викрутка з хрестоподібним лезом.

. Від'єднайте провід від клеми «мінус» акумулятора.

2. Злийте рідину, що охолоджує (див. "Заміна рідини, що охолоджує»).

3. Зніміть облицювання моторного відсіку (див. «Зняття та встановлення облицювання моторного відсіку»).

4. Відіжміть фіксатори та роз'єднайте колодки проводів електровентилятора системи охолодження двигуна.

5. Послабте хомут, посуньте його по шлангу...

6. ...і від'єднайте шланг від нижнього патрубка радіатора.

7. Послабте хомут кріплення шланга, що підводить...

8. ...і від'єднайте шланг від верхнього патрубка радіатора.

9. Викрутіть болт кріплення кронштейна трубки кондиціонера до рами радіатора...

10. ...і посуньте кронштейн убік.

Примітка:
Для наочності подальші операції показані зі знятим переднім бампером.

11. Підтягніть викруткою та від'єднайте фіксатор троса капота від рами радіатора.

12. Викрутіть болт кріплення звукового сигналу до рами радіатора...

13. ...і зніміть його.

14. Від'єднайте наконечники дротів від звукового сигналу.

15. Викрутіть два болта А кріплення замка капота та болт Б кріплення стійки рами радіатора.

16. Викрутіть болт кріплення вентилятора конденсора системи кондиціювання до рами радіатора.

17. Викрутіть два болта кріплення конденсора кондиціонера до рами радіатора.

Примітка:
Для наочності стійка рами радіатора знято.

18. Викрутіть по два болта кріплення рами радіатора до кузова з кожного боку...

19. ...і зніміть її.

Примітка:

Місця розташування болтів кріплення рами радіатора.

20. Вийміть кронштейни радіатора з нижніх отворів кріплення та зніміть радіатор у зборі з електровентилятором та розширювальним бачком.

21. Стисніть пасатижами вушка хомута, посуньте хомут з місця кріплення...

22. ...і від'єднайте паровідвідний шланг від патрубка розширювального бачка.

23. Вийміть шланг із фіксатора на розширювальному бачку.

24. Стисніть пасатижами вушка хомута, посуньте хомут з місця кріплення...

25. ...від'єднайте паровідвідний шланг від патрубка радіатора та зніміть його.

26. Викрутіть три гвинти кріплення розширювального бачка до кожуха вентилятора...

27. ...і зніміть його.

28. Викрутіть чотири болти кріплення кожуха електровентилятора до радіатора...

23. ...і зніміть електровентилятор у зборі з кожухом із радіатора системи охолодження.

30. Зніміть подушки верхнього кріплення радіатора...

31. ...і огляньте їх. Замініть сильно деформовані або затверділі подушки.

32. Зніміть подушки нижнього кріплення радіатора...

33. ...і огляньте їх. Замініть сильно деформовані або затверділі подушки.

34. Промийте радіатор зовні струменем води та просушіть. Якщо на пластмасових бачках радіатора є тріщини, замініть радіатор.

35. Перевірте герметичність радіатора, для чого заглушіть його патрубки, підведіть до нього повітря під тиском 0,1 МПа і опустіть у ємність з водою не менше ніж на 30 секунд. Негерметичність радіатора визначають по бульбашках повітря, що виходять. Якщо радіатор не поміщається повністю, перевіряйте його послідовно з усіх боків.

36. Встановіть радіатор у порядку, зворотному зняття.

Корисні поради:
Для того, щоб надалі виключити можливість підтікання охолоджувальної рідини, перед встановленням шлангів змастіть патрубки радіатора тонким шаром силіконового герметика.

37. Залийте рідину, що охолоджує.

ЗНЯТТЯ ТА ВСТАНОВЛЕННЯ ЕЛЕКТРОВЕНТИЛЯТОРА РАДІАТОРА СИСТЕМИ ОХОЛОДЖЕННЯ ДВИГУНА У ЗБОРІ З КОЖУХОМ

Ви повинні: ключ «на 10», викрутка з хрестоподібним лезом.

1. Від'єднайте провід від клеми «мінус» акумулятора.

2. Злийте охолоджувальну рідину з радіатора (див. «Заміна рідини, що охолоджує»).

3. Від'єднайте шланг від верхнього патрубка радіатора (див. «Заміна радіатора системи охолодження»).

4. Відіжміть фіксатори та роз'єднайте колодки проводів електровентилятора системи охолодження двигуна.

5. Викрутіть чотири болти кріплення кожуха електровентилятора до радіатора охолодження...

6. ...і зніміть електровентилятор у збиранні з кожухом.

Примітка:

Місця розташування болтів кріплення кожуха електровентилятора.

Примітка:
Заміна електродвигуна вентилятора радіатора системи охолодження описана в розд. 10 «Електрообладнання», підрозділ «Зняття та встановлення електродвигуна вентилятора радіатора системи охолодження»).

7. Встановіть електровентилятор у зборі з кожухом у порядку, зворотному зняттю.

8. Залийте рідину, що охолоджує.

ЗАМІНА ВОДЯНОГО НАСОСУ

Ви повинні: ключі «на 8», «на 10», «на 13», викрутка з плоским лезом.

1. Від'єднайте провід від клеми «мінус» акумулятора.

2. Злийте охолоджувальну рідину з блоку циліндрів (див. «Заміна рідини, що охолоджує»).

3. Зніміть ремені приводів допоміжних агрегатів двигуна (див. «Перевірка, регулювання та заміна ременів приводів допоміжних агрегатів»).

4. Утримуючи шків приводу водяного насоса від провертання, виверніть чотири болти кріплення...

5. ...і зніміть шків.

6. Зніміть середній кожух ременя приводу газорозподільного механізму (див. «Заміна ременя приводу газорозподільного механізму»).

7. Викрутіть болт кріплення напрямної масловимірювального щупа...

8. ...і зніміть напрямну щупа зі щупом.

Примітка:
Для наочності ремінь приводу газорозподільного механізму та натяжний ролик ременя ГРМ знято.

9. Викрутіть сім болтів кріплення водяного насоса до блоку циліндрів.

10, Зніміть водяний насос та ущільнювальну прокладку.

11. Послабте хомут кріплення патрубка...

12. ...від'єднайте від патрубка та зніміть задню кришку водяного насоса.

13. Підтягніть кільце ущільнювача задньої кришки водяного насоса...

14. ...і зніміть кільце з блоку циліндрів.

Попередження:
Кільце ущільнювача корпусу водяного насоса при кожному знятті обов'язково заміняйте новим незалежно від його стану.

15. Встановіть водяний насос у порядку, зворотному зняттю.

16. Встановіть решту раніше знятих деталей у порядку, зворотному зняттю.

17. Залийте рідину, що охолоджує.

ЗАМІНА ТЕРМОСТАТУ

Необхідність заміни термостата може виникнути при нестабільному температурному режимі двигуна: перегріві або недостатньому прогріві.

Для перевірки термостата на автомобілі пустіть холодний двигун і поторкайте шланг радіатора, що відводить - він повинен бути холодним. Після того, як температура охолоджуючої рідини досягне 82°С, шланг повинен почати швидко нагріватися, що вказує на початок циркуляції рідини за великим контуром. Якщо цього не відбувається, а датчик температури рідини, що охолоджує, справний, замініть термостат.

Ви потребуєте: ключ «на 8», викрутка з хрестоподібним лезом.

1. Від'єднайте дріт від клеми мінус акумулятора.

2. Злийте охолоджувальну рідину із системи охолодження (див. «Заміна охолоджуючої рідини»).

3. Викрутіть два болта кріплення кришки термостата до водорозподільної коробки.

4. Відведіть кришку термостата від водорозподільної коробки.

5. Вийміть термостат із водорозподільної коробки.

Примітка:

Так виглядає знятий з автомобіля термостат. Зверніть увагу на його маркування, щоб при заміні придбати таке саме.

6. Підтягніть кільце ущільнювача...

7. ...і зніміть його.

8. Для перевірки опустіть термостат у ємність із водою, підігрітою до 78-80 'С. Поступово нагріваючи воду, слідкуйте за температурою початку відкриття клапана термостата.

Примітка:
Термостат системи охолодження вважається справним за таких умов:

- температура початку відкриття клапана - (82+2) "С;
- температура повного відкриття клапана – 95 °С.

 

9. Встановіть термостат.

10. Встановіть кришку термостату, очистивши поверхні кришки і водорозподільної коробки від оксидів і забруднень.

11. Залийте рідину, що охолоджує, і видаліть з системи повітряні пробки.

ЗНЯТТЯ ТА ВСТАНОВЛЕННЯ ВОДОРОЗПОДІЛЬНОЇ КОРОБКИ

Ви повинні: викрутка з хрестоподібним лезом, ключі «на 10» і «на 13».

1. Злийте охолоджувальну рідину із системи охолодження (див. «Заміна охолоджуючої рідини»).

2. Послабте хомут кріплення шланга...

3. ...і від'єднайте шланг обігрівача від верхнього патрубка.

4. Аналогічно від'єднайте нижній шланг обігрівача від нижнього патрубка водорозподільної коробки.

5. Послабте хомут кріплення шлангу для охолодження рідини...

6. ...і від'єднайте шланг.

7. Від'єднайте колодку джгута проводів від датчика температури рідини, що охолоджує.

8. Відкрутіть дві гайки А шпильок кріплення та виверніть болт Б кріплення водорозподільної коробки до головки блоку циліндрів.

9. Зніміть водорозподільну коробку зі шпильок кріплення.

10. Послабте хомути та від'єднайте шланги підігріву дросельного вузла.

11. Зніміть водорозподільну коробку з термостатом.

12. Видаліть залишки герметик-прокладки, нанесіть герметик рівним валиком, як показано на фото, та встановіть водорозподільну коробку в порядку, зворотному зняттю.

13. Залийте рідину, що охолоджує.

ЗНЯТТЯ ТА ВСТАНОВЛЕННЯ РОЗШИРЮВАЛЬНОГО БАЧКА

Ви повинні: викрутка з хрестоподібним лезом, пасатижі.

Примітка:
Для наочності всі операції показані на радіаторі знятому системи охолодження. Якщо в бачку є рідина, що охолоджує, спочатку зніміть бачок, відкрийте пробку і злийте рідину, після чого від'єднайте шланг.

1. Стисніть пасатижами вушка хомута, посуньте хомут з місця кріплення...

2. ...і від'єднайте паровідвідний шланг від патрубка розширювального бачка.

3. Вийміть шланг з тримачів на розширювальному бачку.

4. Викрутіть три гвинти кріплення розширювального бачка до кожуха вентилятора...

 

5. ...і зніміть бачок.

 

6. Встановіть розширювальний бачок у порядку, зворотному зняттю.

7. Залийте рідину, що охолоджує, в розширювальний бачок.

ЗАМІНА КРАНА ОПАЛЮВАЧА САЛОНУ

Ви знайдете викрутку з хрестоподібним лезом.

1. Злийте охолоджувальну рідину із системи охолодження (див. «Заміна охолоджуючої рідини»).

2. Послабте кріплення хомута та посуньте його по шлангу...

3. ...і від'єднайте шланг, що подає, від патрубка крана.

4. Послабте хомут кріплення шлангу, що відводить...

5. ...і зніміть кран обігрівача салону.

6. Встановіть кран обігрівача салону у порядку, зворотному зняттю.

7. Залийте рідину, що охолоджує.

Зміст

.