Перед будь-яким автовласником рано або пізно встає питання про те, чи потрібно їхати на автосервіс. «А, може, і не потрібно, адже у мене є книга по ремонту автомобіля»,- може подумати впевнений у своїх силах автомобіліст. Але, якщо автомобіль все ще на гарантії, самому займатися її ремонтом не варто - разом пропадуть всі преференції перед техцентром. Якщо автомобіль вже не на гарантії, а він перестав їхати так, як їхав колись, то волею-неволею виникне бажання зробити все самостійно - без проблем і протягом години. Але варто врахувати те, що прості операції, як то: заміна моторного масла і охолоджуючої рідини, дійсно можна виконувати без побоювання, дотримуючи всі вказівки допомоги, а ось якщо знадобиться замінити зубчастий ремінь приводу ГРМ, можна наткнутися на ряд проблем, викликаних відсутністю досвіду роботи, а це може привести до плачевних наслідків аж до виходу з ладу цілого агрегату. Тому, якщо немає досвіду, краще звернутися до професіоналів. «А як же відрізнити профі від непрофі? - запитаєте ви ,- Як не виглядати повним нулем перед СТО-вцями? Як дізнатися, чи дійсно роботи, виконані на сервісі, відповідають запитуваної вартості? І взагалі, як себе вести на СТО?». На ці та ще ряд гострих питань і хотілося б відповісти.
Перший і один з основоположних моментів - це, власне, вибір того СТО, де ви збираєтеся обслуговуватися. Якщо машина на гарантії, то, само собою, всі роботи необхідно виконувати в офіційному техцентрі марки. Однак коли всі гарантійні зобов'язання закінчуються, можна спробувати знайти або більш якісне СТО, або дешевше, або володіє цими двома перевагами одночасно. Вибирати можна нескінченно довго, але є одна порада: перед тим, як остаточно перейти під крило нового «гаражі», необхідно туди заїхати на заміну, наприклад, гальмівних колодок і подивитися, в яких умовах, як і за якою ціною будуть надані послуги. Обов'язково зверніть увагу на те, як працює спеціаліст з прийому. У найкращому разі він повинен бути готовий надати вам будь-яку інформацію щодо вартості ремонту. Приймальник зобов'язаний попередити про те, що кінцева вартість ремонту може виявитися вище. Наприклад, якщо при заміні пильовика ШРУСа виявиться, що елементи цього шарніра на межі виходу з ладу, то і їх доведеться замінити, а це збільшить час роботи і її вартість. В хорошому техцентрі вас попередять про це. Додає позитивних оцінок автосервісу та наявність на його складі всіх необхідних витратних матеріалів. Також не варто забувати, що ви маєте право надавати свої запчастини та експлуатаційні матеріали, і жоден СТО-шник не має права відмовити вам у цьому. Так, до речі, друзі, не «ведіться» на всілякі бонуси з боку сервісу, так як собі у збиток працювати не буде ніхто, це факт.
Необхідно звернути увагу на такий момент: на нормальному сервісі перед початком будь-яких робіт сидіння і кермо вашого автомобіля повинні покривати чистими пакетами - щоб механіки не пошкодили і не забруднили обшивку салону. Обов'язково зверніть увагу на те, чи всі роботи виконуються професійним інструментом. Це показник якості. Також варто дізнатися з інструкції з експлуатації автомобіля місцях установки домкрата. Не помітивши того, що борт був погнутий при піднятті автомобіля спочатку, додасть вам фінансового навантаження при наступному відвідуванні сервісу, так як довести те, що борти погнули не ви, буде неможливо. Зверніть увагу, що затягують гайки кріплення коліс. І якщо на посаді цю операцію виконують «на око» і без динамометричного ключа або пневматичної гайковерта (з можливістю установки необхідного моменту затяжки), ми настійно не рекомендуємо відвідувати такий заклад. Ще одна тонкість: подивіться, як кладуть колеса після їх демонтажу - якщо зовнішньої стороною вниз, то є ймовірність того, що на даному сервісі працюють не професіонали. Адже відновлення пошкодженої поверхні диска може коштувати чималих грошей.
Тепер розглянемо саму поїздку на СТО вже після того, як ви зробили свій вибір.
До відвідування автосервісу необхідно підготуватися. Помийте машину. Заберіть з салону все зайве, вимкнути сигналізацію, відгорніть всі секретні гайки і покладіть їх на видне місце.
Отже, ви заїхали на посаду, і почалося найцікавіше - безпосереднє спілкування з майстром. Вам необхідно встановити вербальний контакт з людиною зовсім незнайомим, що таких, як ви, за день може зустріти десяток, а то і два. Просто доступно для розуміння поясніть, що в автомобілі працює не так, як працював раніше, а також постарайтеся донести до людини ті проблеми, які виникли із-за дефектів. Дуже важливо не ставити діагноз самостійно і не давати будь-яких категоричних рекомендацій. Так як багато сервіси працюють за принципом: ніколи не економити на грошах замовника, то ваше прохання: «Треба замінити всі сайлент-блоки», буде виконана негайно, навіть незважаючи на те, що машина на «старих» може проїхати ще п'ятдесят тисяч. Зверніться з проханням до майстра, щоб він самостійно прослухав двигун (продиагностировал ходову частину), а потім вирішіть разом, які деталі необхідно замінити обов'язково, а які - відремонтувати. Необхідно на місці узгодити список замінних елементів і обумовити, хто їх буде купувати. Якщо сервіс бере на себе відповідальність за якість (особливо складні) деталей, краще доручити їх закупівлі йому, навіть якщо це декілька здорожить ремонт. Купуючи запчастини самостійно, пам'ятайте, що сервіс в такому випадку відповідає лише за правильну їх установку, тому розрив якого-небудь гумового елемента через сто кілометрів не повинен буде вас дивувати, якщо цей елемент був куплений в два-три рази дешевше оригінальної деталі.
Ще один ділову пораду: безпосередньо перед поїздкою на сервіс не полінуйтеся вивчити хоча б поверхово інструкцію по експлуатації та ремонту вашого автомобіля, щоб нехай і неглибоко, але вникнути в суть питання. Це підвищить ваш авторитет в очах механіка і додасть йому стимул працювати більш ретельно, а також виключить переплату за виконання будь-яких непотрібних операцій.
Якщо виникне бажання бачити хід виконання робіт, то ви можете бути присутнім при ремонті. І пам'ятайте, слідуючи букві закону, жоден техсервіс не має права вам відмовити у контролі всього процесу обслуговування вашої власності. Найчастіше, ніхто й не пручається, тільки от умови перебування на дільницях технічного обслуговування автомобілів різні: від вас можуть зажадати одягнути жовту жилетку, або зайти в спеціально виділену для цього зону - за жовту лінію. В процесі ремонту можуть виникнути певні проблеми, наприклад, розкриються не помічені при огляді дефекти, усунення яких не складе праці. У такому разі механік зобов'язаний з вами погоджувати всі не застережені при первинному огляді питання, щоб у вас, як у замовника, був вибір: робити - не робити, міняти - не змінювати.
Перебуваючи на території СТО, спостерігати за виконанням робіт необхідно ненав'язливо: не потрібно стояти над душею у механіка, та й вам так буде спокійніше. Так як, побачивши, як майстровий завдає удари молотком по маточині колеса вашого автомобіля, ви волею-неволею можете обрушитися на нього з критикою, мовляв, «собі по голові постукай...», хоча за технологією ремонту і допускається виконання такого роду операцій. Будьте готові відповісти на всі основні питання механіка. Наприклад, яке масло залито в двигун, коли змінювалися ті чи інші деталі або як себе веде автомобіль в тій чи іншій ситуації.
Добре б уточнити питання про гарантії, які готовий дати сервіс на виконані роботи. Це слід робити під час попередньої калькуляції витрат на ремонт та обслуговування.
Не варто торгуватися і вступати в диспути після закінчення виконання всіх робіт і оголошення кінцевої суми ремонту. Щоб такого не відбувалося, необхідно заздалегідь попросити скласти детальну калькуляцію на всі передбачувані роботи. І якщо вам в наданому документі щось не зрозуміло, не бійтеся питати і уточнювати, за що стягується та чи інша сума.
І останнє: після ремонту вам зобов'язані віддати або як мінімум надати демонтовані старі деталі, які були замінені. Ще раз хочеться звернути увагу на те, як корисно знати свій автомобіль. А саме: його основні параметри, наприклад, обсяг заливається моторного масла, охолоджуючої рідини, яке масло і рідину необхідно заливати і в яких ємностях вони поставляються на ринок. Це потрібно для того, щоб після доливання чотирьох літрів моторного масла залишився літр ви могли забрати. Сервіс зобов'язаний його повернути за законом.
По закінченні всіх робіт ви повинні прийняти свій автомобіль від механіка техцентр. Він зобов'язаний продемонструвати все, що було зроблено або не зроблено відповідно до накладної, зазначена сума в якій була підтверджена вами і завірена майстром-приймальником.
Отже, це ще не все, так як ситуацій мільйон на кожен автомобіль з мільйона, але, озброївшись цими нескладними правилами, можна з більшою часткою ймовірності уберегти себе, свій гаманець, нерви і автомобіль від некомпетентності, непрофесіоналізму і жадібності працівників деяких автосервісів.