РусскийУкраїнськаЧас роботи: Пн-Пт: 9.00-18.00, Сб: 9.00-15.00, Нд: вихідний

Таблиця причин порушень в роботі автомобіля

Вигляд спереду

Вигляд ззаду

Салон

Наведені ілюстрації спростять визначення тієї чи іншої несправності. Помітивши будь-які відхилення від норми на вашому автомобілі (сторонні шуми, стуки, течі, ознаки нерівномірного зносу, порушення керованості тощо) локалізуйте місце ознаки несправності, зіставте його з малюнком і зверніться до таблиці з відповідним посиланням. Якщо не вдається визначити точне джерело сторонніх шумів, то необхідно зробити це хоча б приблизно. Потім, використовуючи ілюстрації і таблиці виявити конкретну несправність.

На малюнку в таблиці нижче наведені найпоширеніші джерела шумів, однак подібні ознаки можуть виникати і в інших місцях автомобіля.

Якщо неможливо визначити місце несправності по малюнку, то необхідно спробувати виявити причину по основних категоріях і пунктах, наведених в таблиці.

Примітка:
На малюнку наступні позиції вказують:
13 - Амортизаторні стійки передньої підвіски
2 0 - Педальний вузол
6, 10 - Задній редуктор головної передачі

№ позиції на малюнку Ознака несправності Можлива причина Спосіб усунення
Двигун
1 Характерний високий металевий стукіт з-під клапанної кришки двигуна Порушення зазорів в клапанах Відрегулювати зазор в клапанах (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Розбиті (підвищений знос) опори (підшипників опор) розподільних валів Замінити або провести ремонт елементів ГРМ (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Порушення в роботі гідрокомпенсаторів Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Лязгаючий/шиплячий шум з-під передньої кришки двигуна (передня частина двигуна) Знижено натяг ланцюга приводу ГРМ (газорозподільного механізму) Справити натяг ланцюга (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Знос зірочок приводу розподільних валів Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Підвищений знос ланцюга приводу ГРМ Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Дзвінкий металічний стук із середньої частини двигуна Стук поршнів/поршневих пальців з-за підвищеного зносу Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Глухий металевий стукіт з нижньої частини двигуна Підвищений знос колінчастого валу Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Підвищений знос вкладишів корінних підшипників опор колінчастого валу Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Підвищений знос вкладишів підшипників шатунних шийок колінчастого валу Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)

Примітка:
Всі описані несправності проявляють себе в основному при зміні обертів і/або навантаження на двигун

Глухий, короткий стук з нижньої частини двигуна, при його пуску (два удари) Знос опорних підшипників (півкілець) колінчастого валу Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Стук (клацання) при переміщенні ключа запалювання в положення «START» Клацання, поки ключ знаходиться в положенні «START», виникають із-за несправності утримуючої обмотки стартера В екстреній ситуації можна, використовуючи викрутку з ізоляційної рукояткою, перемкнути виходи утримуючої обмотки стартера. Але, все ж варто більш детально вивчити проблему (див. главу «Електрообладнання двигуна»)
Скрип, вереск, свист з передньої частини двигуна Знос або зниження натягу ременя/ременів приводу допоміжного обладнання Справити натяг або замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)
Вереск ременя приводу допоміжного обладнання при повороті рульового колеса (в окремих випадках до упору) Знос або зниження натягу ременя/ременів приводу допоміжного обладнання (для автомобілів з гідравлічним підсилювачем рульового управління) Справити натяг або замінити (див. главу «Механічна частина двигуна»)
  Пар з підкапотного простору

Перегрів двигуна із-за порушень в роботі системи охолодження

УВАГА
Бути гранично обережним при відкриванні капота і відкручуванні пробки радіатора (див. «Застереження і правила техніки безпеки при виконанні робіт на автомобілі»).

• Зробити зупинку і дати двигуну охолонути. Можливо причина полягає в дуже високій температурі повітря навколишнього середовища
• Перевірити запобіжники системи охолодження і справність вентилятора (див. главу «Дії у надзвичайних ситуаціях»)

Втрата потужності двигуна з-за його перегріву.

Примітка:
Покажчик температури охолоджуючої рідини перебуває в червоній зоні

Недостатній відвід тепла в результаті засмічення сот радіатора системи охолодження сторонніми предметами (дорожнє сміття, листя) Очистити радіатор, використовуючи спеціальну щітку
Поломка вентилятора системи охолодження або порушення в електропроводці Перевірити технічний стан і замінити (див. главу «Система охолодження»)
Механічні пошкодження радіатора Замінити (див. главу «Система охолодження»)
Витік охолоджуючої рідини через нещільні з'єднання патрубків або пошкодження радіатора, блока циліндрів або головки блоку Виявити витік і усунути несправність (див. главу «Система охолодження»)
Недостатній рівень охолоджуючої рідини в системі Долити рідину до необхідного рівня

Дим з підкапотного простору

Примітка:
Після ремонту двигуна на СТО

Після ремонту двигуна, найчастіше на блок і головку блоку циліндрів потрапляє моторне масло, якщо його не видалити, протерши чистою ганчіркою, то після включення і у міру прогрівання двигуна з-під капота почне йти дим - це пов'язано з вигоранням олії. Як правило, небезпеки не представляє, але все ж краще заглушити мотор і очистити блок і головку блоку чистою ганчіркою. Переконатися, що після ремонту головка і блок циліндрів очищені від потьоків моторного масла, при необхідності очистити, використовуючи дрантя і розчинник
Хлопки у впускному колекторі

Зміщення кута випередження запалювання в бік більш раннього

УВАГА
Дана несправність може призвести до серйозних пошкоджень системи впуску і шатуннопоршневої групи.

Провести ремонт (див. главу «Електрообладнання двигуна»)
2 Хлопки з вихлопної труби системи випуску

Зміщення кута випередження запалювання в бік більш пізнього

УВАГА
При несвоєчасному ремонті й усуненні несправності можливий вихід з ладу каталітичного нейтралізатора.

Провести ремонт (див. главу «Електрообладнання двигуна»)
Трансмісія
3 Утруднене вмикання або перемикання передач (для автомобілів з механічною коробкою передач)

Зчеплення «веде», тобто муфта зчеплення повністю не вимикається при повному натисканні на педаль.

Примітка:
При цьому при перемиканні чутний характерний удар синхронізаторів

• Відрегулювати робочий хід педалі зчеплення
• Замінити ведений диск зчеплення (див. главу «Зчеплення»)
Несправність троса приводу перемикання передач Замінити трос приводу перемикання передач (див. главу «Коробка передач»)
Нещільне прилягання або знос блокуючих кілець і конусів синхронізаторів Усунути несправність або замінити деталі (див. главу «Коробка передач»)
Ослаблення пружин синхронізаторів Замінити пружини синхронізаторів (див. главу «Коробка передач»)
Залито масло невідповідної марки Залити масло необхідної марки (див. главу «Коробка передач»)
4

Глухий, клацаючий короткочасний стук, що виходить з коробки передач при перемиканні (автомобілі з механічною коробкою передач)

Примітка:
При цьому стукіт пропадає при подвійному витисканні зчеплення.

Підвищений знос синхронізатора(-ів) коробки передач Замінити (див. главу «Коробка передач»)
5

Глухий стукіт при перемиканні передач (механічна та автоматична трансмісії) виходить з центрального тунелю.

Примітка:
Зазвичай це два-три удари.

Підвищений знос хрестовин карданного валу (характерно для повнопривідних і задньопривідних автомобілів) Замінити (див. главу «Приводні вали і головна передача»)
Дисбаланс карданного валу Зробити балансування (див. главу «Приводні вали і головна передача»)
6

Металевий «хрускіт» і стукіт при повороті автомобіля

Примітка:
При цьому автомобіль «зривається» з траєкторії.

Порушення в роботі диференціала головної передачі.

Примітка:
В основному це заклинювання сателітів і з-за зносу або порушення регулювань.

Провести ремонт (див. главу «Приводні вали і головна передача»)
7 Характерний металевий "хрускіт" і биття кульок при повороті(повно- або передньопривідні автомобілі) Потрапляння бруду в ШРУС (шарнір рівних кутових швидкостей)-за порваного пильовика Замінити пильовик і промити ШРУС (див. главу «Приводні вали і головна передача»)
Підвищений знос ШРУСа Замінити ШРУС (див. главу «Приводні вали і головна передача»)

УВАГА
Уникати початку руху і підвищеня навантаження при старті, коли колеса повністю вивернуті (передньопривідні автомобілі), оскільки цим можна пошкодити Шруси.

8 Свист при натисканні на педаль зчеплення Відсутність мастила або знос вижимного підшипника зчеплення Замінити вижимний підшипник (див. главу «Зчеплення»)
9 Глухий короткочасний стукіт при вичавлюванні педалі зчеплення Знос підшипника первинного валу коробки передач (механічна коробка передач) Замінити (див. главу «Коробка передач»)
10 «Дзижчить» звук з боку редуктора головної передачі (в основному під навантаженням) Порушення регулювання зазору в зачепленні головної передачі Розібрати, провести перевірку технічного стану і відрегулювати (див. главу «Коробка передач»)
Недостатня кількість або відсутність трансм иссионного масла в картері головної передачі

Долити або залити необхідний обсяг трансм иссионного олії (див. главу «Приводні вали і головна передача»).

Примітка:
Якщо трансмісійне масло відсутнє, необхідно виявити причину витоку і провести перевірку технічного стану головної передачі, при підвищеному зносі замінити новою (див. главу «Приводні вали і головна передача»)

Пробуксовка зчеплення в результаті якої:
• автомобіль не реагує на підвищення частоти обертання двигуна.
• невідповідна швидкість автомобіля.
• брак потужності при русі вгору по схилу

Примітка:
При цьому можливо поява характерного запаху фрикційного матеріалу.

Невідповідний вільний хід педалі Відрегулювати (див. главу «Зчеплення»)
Засмічення системи гідроприводу зчеплення Усунути несправність або замінити відповідні деталі новими (див. главу «Зчеплення»)
Надмірний знос поверхні диска зчеплення Замінити (див. главу «Зчеплення»)
Скління поверхні диска зчеплення або попадання масла на поверхню
Пошкодження натискного диска зчеплення або маховика
Знос або пошкодження притискної пружини
11 Мимовільне вимикання передач Знос вилок перемикання передач або поломка пружин фіксаторів в сполученні Замінити вилку або фіксатор (див. главу «Коробка передач»)
Збільшений зазор муфти синхронізатора на ступиці Замінити ступицю і муфту синхронізатора (див. главу «Коробка передач»)
12 Прихоплення/вібрація зчеплення Попадання масла на поверхню диска зчеплення або припікання Перевірити диск зчеплення (див. главу «Зчеплення»)
Несправність натискного диска зчеплення Замінити кошик зчеплення (див. главу «Зчеплення»)
Пошкодження діафрагменної пружини Замінити кошик зчеплення (див. главу «Зчеплення»)
Пошкодження або зношення демпферних пружин диска зчеплення Замінити диск зчеплення (див. главу «Зчеплення»)
Ослаблення кріплення до двигуна Усунути несправність (див. главу «Зчеплення»)
Шум у зчепленні Пошкодження втулок педалі зчеплення Замінити втулки педалі зчеплення новими (див. главу «Зчеплення»)
Послаблення деталей в кошику зчеплення Усунути несправність (див. главу «Зчеплення»)
Знос або забруднення вижимного підшипника Замінити вижимний підшипник новим (див. главу «Зчеплення»)
Заклинювання вижимної вилки або тяг Усунути несправність (див. главу «Зчеплення»)
Шасі автомобіля
13 Глухий металевий стукіт у верхній частині амортизаторної стійки (амортизатора) при наїзді на дорожні нерівності або перешкоди

Розбита опора амортизаторної стійки (верхнє кріплення амортизатора)

Примітка
Не плутати з пробоєм підвіски при наїзді на дорожню перешкоду (див. «Тлумачний словник»).

Замінити опори амортизаторної стійки і перевірити технічний стан амортизаторної стійки (див. главу «Ходова частина»)
14 Перегрів колісного диска і ступиці колеса Перекіс при установці або підвищений знос підшипника ступиці колеса Замінити, провести регулювання (див. главу «Підвіска»)
15 Стукіт, виходить від підвіски автомобіля Підвищений знос кульового шарніра наконечника рульової тяги Замінити наконечник рульової тяги (див. главу «Рульове управління»)
Для визначення зносу необхідно:
• Вивісити колесо, що перевіряється, встановити під нижній важіль підвіски підпору.
• Взятися за колесо за передню і задню частини і покачати в горизонтальній площині.
• Якщо з'явиться стук, значить кульовий шарнір надмірно зношений і його потрібно замінити
Стукіт, виходить від підвіски автомобіля Підвищений знос кульової опори нижнього важеля підвіски Замінити (див главу «Підвіска")
Для визначення зносу необхідно:
• Вивісити колесо, що перевіряється, встановити під нижній важіль підвіски підпору
• Взятися за колесо у верхній і нижній частині і похитати у вертикальній площині
• Якщо з'явиться стук, попросити помічника натиснути на педаль гальма і повторити переміщення колеса.
• Якщо стукіт не зник після натискання на педаль гальма, значить кульова опора надмірно зношена і її необхідно замінити.
Знос підшипників ступиці колеса Замінити (див главу - «Підвіска")
Для визначення зносу необхідно
• Вивісити колесо, що перевіряється, встановити під нижній важіль підвіски підпору.
• Взятися за колесо у верхній і нижній частині і похитати у вертикальній площині.
• Якщо з'явиться стук, попросити помічника натиснути на педаль гальма і повторити переміщення колеса.
• Якщо стук зник після натискання на педаль гальма, значить підшипник ступиці колеса необхідно замінити
Знос стійок стабілізатора поперечної стійкості Замінити (див. главу - «Підвіска”)
Знос втулок стабілізатора поперечної стійкості (часто проявляє себе при повороті автомобіля! Замінити (див. главу - «Підвіска”)
16

Вібрації на рульовому колесі з підвищенням швидкості руху

Примітка:
Вібрації можливі із-за неякісного дорожнього покриття

Биття керованих коліс, в результаті розбалансування (при подальшому збільшенні швидкості чуємо удари в підвісці, можливі ривки автомобіля)

УВАГА
Може призвести до дуже серйозних пошкоджень ходової частини і рульового керування автомобіля

Зробити балансування коліс, при необхідності провести перевірку технічного стану ходової частини в цілому. Перевірити кути установки керованих коліс

Отпустились елементи кріплення ходової частини і/або рульового управління

УВАГА
Для кріплення елементів ходової частини і рульового управління використовують самоконтрящиеся гайки і болти або корончаті гайки з наступним їх шплінтуванням, бути особливо уважним, щоб при встановленні гайки були зашплінтовані належним чином.
• Попадання бруду або намерзання льоду на колесах та/або колісних арках.
• Отпустились болти/гайки кріплення коліс.

Затягнути всі елементи ходової частини з необхідним моментом затяжки (див главу - «Підвіска»)
17 Шум при роботі гідравлічного підсилювача рульового управління Попадання повітря в систему Переконатися в тому, що повітря не потрапляє через нещільні з'єднання. Провести процедуру видалення повітря із системи, для цього:
* Встановити автомобіль у напрямку прямолінійного руху
* Відкрити капот і кришку розширювального бачка насоса гідропідсилювача рульового управління
* Запустити двигун і повертаючи рульове колесо з одного крайнього положення в інше, видалити повітря із системи. Повітря вилучене, якщо в бачку насоса, при повертанні рульового колеса відсутні бульбашки повітря
Підвищений знос робочих поверхонь насоса системи підсилювача рульового управління Замінити (див. главу «Рульове управління»)
Низький рівень робочої рідини Переконатися у відсутності витоку рідини, потім долити до необхідного рівня (див. главу «Рульове управління»)
Витік робочої рідини через порушення щільності з'єднань і/або витік через ущільнення Усунути витоки (див. главу «Рульове управління»)
18 Розгойдування автомобіля при русі по нерівному дорожньому покриттю Виток робочої рідини з амортизатора(-ів), як результат, втрата демпферної здібності амортизатора Замінити (див. главу «Підвіска»)
Відведення автомобіля від прямолінійного руху Порушення кутів установки керованих коліс

Відрегулювати кути установки (див. главу «Підвіска»)

Примітка
При цьому можливий нерівномірний знос покришок коліс.

Нерівномірний знос покришок коліс Див. нижче «Види зносу протектора шин»
Порушення в установці рульового колеса Провести регулювання (див главу «Рульове управління»)
Залипання колодок гальмівного механізму з одного боку автомобіля

Можна перевірити, вивісивши по черзі кожне колесо і провернувши від руки, Колесо повинно обертатися вільно, без заїдання.

Примітка
В даному випадку можлива поява диму з гальмівного механізму (горіння пилу і фрикційного матеріалу)

Див. главу «Гальмівна система»

Порушення геометричних параметрів елементів підвіски (важелі, поворотний кулак, тяги) Провести перевірку геометричних параметрів на спеціальному стенді. При необхідності замінити дефектні деталі (див. главу «Підвіска»)
Відведення автомобіля від прямолінійного руху Порушення в роботі систем пасивної безпеки ABS, ESP (система курсової стійкості), ASR (протибуксовна система) Зчитати коди несправностей, використовуючи спеціальний сканер. При необхідності провести ремонт (див. главу «Гальмівна система»)
Ривки автомобіля при гальмуванні Жолоблення гальмівного диска з-за сильного перегріву Провести перевірку технічного стану і при необхідності замінити (див главу «Гальмівна система»)
Нерівномірний знос гальмівних дисків Замінити (див. главу «Гальмівна система»)
Перекіс гальмівних колодок Усунути несправність (див. главу «Гальмівна система»)
Порушення в роботі системи ABS Зчитати коди несправностей, використовуючи спеціальний сканер. При необхідності провести ремонт (див. главу «Гальмівна система»)
• Попадання бруду або намерзання льоду на колесах та/або колісних арках.
• Отпустились болти/гайки кріплення коліс
• Перед поїздкою провести огляд і очистити колеса і колісні арки від намерзлого снігу
• Затягнути болти кріплення з необхідним моментом затягування
19 Втрата ефективності гальмування (Потрібне підвищене зусилля при натисканні на педаль гальма) Пошкодження або порушення в роботі вакуумного підсилювача гальм Замінити (див. главу «Гальмівна система»)

Надмірний знос фрикційних накладок гальмівних колодок

Примітка:
Також гальмування може супроводжуватися металевим скрипом.

Замінити (див. главу «Гальмівна система»)
Перекос гальмівних колодок (порушення при установці) Замінити (див. главу «Гальмівна система»)

Порушення герметичності одного з контурів гідроприводу гальм

Примітка:
При цьому педаль гальма провалиться приблизно наполовину свого ходу

Знайти місце розгерметизації та провести ремонт (див. главу «Гальмівна система»)
Примерзання окремих елементів гальмівного механізму в зимовий період експлуатації На невеликій швидкості кілька разів натиснути на педаль гальма, щоб розігріти гальмівні механізми
20 Педаль гальма провалилася, автомобіль практично не знижує швидкість

УВАГА
Це дуже небезпечна ситуація, оскільки наслідком може бути дорожньо-транспортна пригода.

Причина в завоздушенності гальмівної системи.

Примітка
В екстреній ситуації під час руху, при виникненні даної несправності, необхідно по черзі кілька разів натиснути на педаль гальма і при необхідності акуратно використовувати гальмо

Перед кожною поїздкою необхідно перевіряти технічний стан гальмівної системи (див. вище), щоб передчасно знайти і усунути проблему. Прокачати гальмівну систему (див. розділ «Гальмівна система»).
Витік гальмівної рідини гідроприводу гальм Знайти і усунути місце витоку (див. главу «Гальмівна система»).
Кузов
21 Сторонні шуми кузовних елементів Ослаблення кріплень Перезатягнути з необхідним моментом затягування
Недостатній зазор між елементами кузова • Якщо можливо, то розвести компоненти в сторони послабивши і затягнувши їх кріплення з необхідним моментом затяжки.
• Ізолювати компоненти за допомогою відповідних матеріалів, наприклад, поліуретанових прокладок, поролонових подушок, фетрової стрічки або поліуретанової стрічки

Зміст

.