Наведені ілюстрації спростять визначення тієї чи іншої несправності. Помітивши будь-які відхилення від норми на вашому автомобілі (сторонні шуми, стуки, течі, ознаки нерівномірного зносу, порушення керованості тощо) локалізуйте місце ознаки несправності, зіставте його з малюнком і зверніться до таблиці з відповідним посиланням. Якщо не вдається визначити точне джерело сторонніх шумів, то необхідно зробити це хоча б приблизно. Потім, використовуючи ілюстрації і таблиці виявити конкретну несправність.
На малюнку в таблиці нижче наведені найпоширеніші джерела шумів, однак подібні ознаки можуть виникати і в інших місцях автомобіля.
Якщо неможливо визначити місце несправності по малюнку, то необхідно спробувати виявити причину по основних категоріях і пунктах, наведених в таблиці.
Примітка:
На малюнку наступні позиції вказують:
13 - Амортизаторні стійки передньої підвіски
2 0 - Педальний вузол
6, 10 - Задній редуктор головної передачі
№ позиції на малюнку | Ознака несправності | Можлива причина | Спосіб усунення |
Двигун | |||
1 | Характерний високий металевий стукіт з-під клапанної кришки двигуна | Порушення зазорів в клапанах | Відрегулювати зазор в клапанах (див. главу «Механічна частина двигуна») |
Розбиті (підвищений знос) опори (підшипників опор) розподільних валів | Замінити або провести ремонт елементів ГРМ (див. главу «Механічна частина двигуна») | ||
Порушення в роботі гідрокомпенсаторів | Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | ||
Лязгаючий/шиплячий шум з-під передньої кришки двигуна (передня частина двигуна) | Знижено натяг ланцюга приводу ГРМ (газорозподільного механізму) | Справити натяг ланцюга (див. главу «Механічна частина двигуна») | |
Знос зірочок приводу розподільних валів | Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | ||
Підвищений знос ланцюга приводу ГРМ | Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | ||
Дзвінкий металічний стук із середньої частини двигуна | Стук поршнів/поршневих пальців з-за підвищеного зносу | Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | |
Глухий металевий стукіт з нижньої частини двигуна | Підвищений знос колінчастого валу | Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | |
Підвищений знос вкладишів корінних підшипників опор колінчастого валу | Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | ||
Підвищений знос вкладишів підшипників шатунних шийок колінчастого валу | Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | ||
Примітка: | |||
Глухий, короткий стук з нижньої частини двигуна, при його пуску (два удари) | Знос опорних підшипників (півкілець) колінчастого валу | Замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | |
Стук (клацання) при переміщенні ключа запалювання в положення «START» | Клацання, поки ключ знаходиться в положенні «START», виникають із-за несправності утримуючої обмотки стартера | В екстреній ситуації можна, використовуючи викрутку з ізоляційної рукояткою, перемкнути виходи утримуючої обмотки стартера. Але, все ж варто більш детально вивчити проблему (див. главу «Електрообладнання двигуна») | |
Скрип, вереск, свист з передньої частини двигуна | Знос або зниження натягу ременя/ременів приводу допоміжного обладнання | Справити натяг або замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | |
Вереск ременя приводу допоміжного обладнання при повороті рульового колеса (в окремих випадках до упору) | Знос або зниження натягу ременя/ременів приводу допоміжного обладнання (для автомобілів з гідравлічним підсилювачем рульового управління) | Справити натяг або замінити (див. главу «Механічна частина двигуна») | |
Пар з підкапотного простору | Перегрів двигуна із-за порушень в роботі системи охолодження УВАГА | • Зробити зупинку і дати двигуну охолонути. Можливо причина полягає в дуже високій температурі повітря навколишнього середовища • Перевірити запобіжники системи охолодження і справність вентилятора (див. главу «Дії у надзвичайних ситуаціях») | |
Втрата потужності двигуна з-за його перегріву. Примітка: | Недостатній відвід тепла в результаті засмічення сот радіатора системи охолодження сторонніми предметами (дорожнє сміття, листя) | Очистити радіатор, використовуючи спеціальну щітку | |
Поломка вентилятора системи охолодження або порушення в електропроводці | Перевірити технічний стан і замінити (див. главу «Система охолодження») | ||
Механічні пошкодження радіатора | Замінити (див. главу «Система охолодження») | ||
Витік охолоджуючої рідини через нещільні з'єднання патрубків або пошкодження радіатора, блока циліндрів або головки блоку | Виявити витік і усунути несправність (див. главу «Система охолодження») | ||
Недостатній рівень охолоджуючої рідини в системі | Долити рідину до необхідного рівня | ||
Дим з підкапотного простору Примітка: | Після ремонту двигуна, найчастіше на блок і головку блоку циліндрів потрапляє моторне масло, якщо його не видалити, протерши чистою ганчіркою, то після включення і у міру прогрівання двигуна з-під капота почне йти дим - це пов'язано з вигоранням олії. Як правило, небезпеки не представляє, але все ж краще заглушити мотор і очистити блок і головку блоку чистою ганчіркою. | Переконатися, що після ремонту головка і блок циліндрів очищені від потьоків моторного масла, при необхідності очистити, використовуючи дрантя і розчинник | |
Хлопки у впускному колекторі | Зміщення кута випередження запалювання в бік більш раннього УВАГА | Провести ремонт (див. главу «Електрообладнання двигуна») | |
2 | Хлопки з вихлопної труби системи випуску | Зміщення кута випередження запалювання в бік більш пізнього УВАГА | Провести ремонт (див. главу «Електрообладнання двигуна») |
Трансмісія | |||
3 | Утруднене вмикання або перемикання передач (для автомобілів з механічною коробкою передач) | Зчеплення «веде», тобто муфта зчеплення повністю не вимикається при повному натисканні на педаль. Примітка: | • Відрегулювати робочий хід педалі зчеплення • Замінити ведений диск зчеплення (див. главу «Зчеплення») |
Несправність троса приводу перемикання передач | Замінити трос приводу перемикання передач (див. главу «Коробка передач») | ||
Нещільне прилягання або знос блокуючих кілець і конусів синхронізаторів | Усунути несправність або замінити деталі (див. главу «Коробка передач») | ||
Ослаблення пружин синхронізаторів | Замінити пружини синхронізаторів (див. главу «Коробка передач») | ||
Залито масло невідповідної марки | Залити масло необхідної марки (див. главу «Коробка передач») | ||
4 | Глухий, клацаючий короткочасний стук, що виходить з коробки передач при перемиканні (автомобілі з механічною коробкою передач) Примітка: | Підвищений знос синхронізатора(-ів) коробки передач | Замінити (див. главу «Коробка передач») |
5 | Глухий стукіт при перемиканні передач (механічна та автоматична трансмісії) виходить з центрального тунелю. Примітка: | Підвищений знос хрестовин карданного валу (характерно для повнопривідних і задньопривідних автомобілів) | Замінити (див. главу «Приводні вали і головна передача») |
Дисбаланс карданного валу | Зробити балансування (див. главу «Приводні вали і головна передача») | ||
6 | Металевий «хрускіт» і стукіт при повороті автомобіля Примітка: | Порушення в роботі диференціала головної передачі. Примітка: | Провести ремонт (див. главу «Приводні вали і головна передача») |
7 | Характерний металевий "хрускіт" і биття кульок при повороті(повно- або передньопривідні автомобілі) | Потрапляння бруду в ШРУС (шарнір рівних кутових швидкостей)-за порваного пильовика | Замінити пильовик і промити ШРУС (див. главу «Приводні вали і головна передача») |
Підвищений знос ШРУСа | Замінити ШРУС (див. главу «Приводні вали і головна передача») | ||
УВАГА | |||
8 | Свист при натисканні на педаль зчеплення | Відсутність мастила або знос вижимного підшипника зчеплення | Замінити вижимний підшипник (див. главу «Зчеплення») |
9 | Глухий короткочасний стукіт при вичавлюванні педалі зчеплення | Знос підшипника первинного валу коробки передач (механічна коробка передач) | Замінити (див. главу «Коробка передач») |
10 | «Дзижчить» звук з боку редуктора головної передачі (в основному під навантаженням) | Порушення регулювання зазору в зачепленні головної передачі | Розібрати, провести перевірку технічного стану і відрегулювати (див. главу «Коробка передач») |
Недостатня кількість або відсутність трансм иссионного масла в картері головної передачі | Долити або залити необхідний обсяг трансм иссионного олії (див. главу «Приводні вали і головна передача»). Примітка: | ||
Пробуксовка зчеплення в результаті якої: Примітка: | Невідповідний вільний хід педалі | Відрегулювати (див. главу «Зчеплення») | |
Засмічення системи гідроприводу зчеплення | Усунути несправність або замінити відповідні деталі новими (див. главу «Зчеплення») | ||
Надмірний знос поверхні диска зчеплення | Замінити (див. главу «Зчеплення») | ||
Скління поверхні диска зчеплення або попадання масла на поверхню | |||
Пошкодження натискного диска зчеплення або маховика | |||
Знос або пошкодження притискної пружини | |||
11 | Мимовільне вимикання передач | Знос вилок перемикання передач або поломка пружин фіксаторів в сполученні | Замінити вилку або фіксатор (див. главу «Коробка передач») |
Збільшений зазор муфти синхронізатора на ступиці | Замінити ступицю і муфту синхронізатора (див. главу «Коробка передач») | ||
12 | Прихоплення/вібрація зчеплення | Попадання масла на поверхню диска зчеплення або припікання | Перевірити диск зчеплення (див. главу «Зчеплення») |
Несправність натискного диска зчеплення | Замінити кошик зчеплення (див. главу «Зчеплення») | ||
Пошкодження діафрагменної пружини | Замінити кошик зчеплення (див. главу «Зчеплення») | ||
Пошкодження або зношення демпферних пружин диска зчеплення | Замінити диск зчеплення (див. главу «Зчеплення») | ||
Ослаблення кріплення до двигуна | Усунути несправність (див. главу «Зчеплення») | ||
Шум у зчепленні | Пошкодження втулок педалі зчеплення | Замінити втулки педалі зчеплення новими (див. главу «Зчеплення») | |
Послаблення деталей в кошику зчеплення | Усунути несправність (див. главу «Зчеплення») | ||
Знос або забруднення вижимного підшипника | Замінити вижимний підшипник новим (див. главу «Зчеплення») | ||
Заклинювання вижимної вилки або тяг | Усунути несправність (див. главу «Зчеплення») | ||
Шасі автомобіля | |||
13 | Глухий металевий стукіт у верхній частині амортизаторної стійки (амортизатора) при наїзді на дорожні нерівності або перешкоди | Розбита опора амортизаторної стійки (верхнє кріплення амортизатора) Примітка | Замінити опори амортизаторної стійки і перевірити технічний стан амортизаторної стійки (див. главу «Ходова частина») |
14 | Перегрів колісного диска і ступиці колеса | Перекіс при установці або підвищений знос підшипника ступиці колеса | Замінити, провести регулювання (див. главу «Підвіска») |
15 | Стукіт, виходить від підвіски автомобіля | Підвищений знос кульового шарніра наконечника рульової тяги | Замінити наконечник рульової тяги (див. главу «Рульове управління») Для визначення зносу необхідно: • Вивісити колесо, що перевіряється, встановити під нижній важіль підвіски підпору. • Взятися за колесо за передню і задню частини і покачати в горизонтальній площині. • Якщо з'явиться стук, значить кульовий шарнір надмірно зношений і його потрібно замінити |
Стукіт, виходить від підвіски автомобіля | Підвищений знос кульової опори нижнього важеля підвіски | Замінити (див главу «Підвіска") Для визначення зносу необхідно: • Вивісити колесо, що перевіряється, встановити під нижній важіль підвіски підпору • Взятися за колесо у верхній і нижній частині і похитати у вертикальній площині • Якщо з'явиться стук, попросити помічника натиснути на педаль гальма і повторити переміщення колеса. • Якщо стукіт не зник після натискання на педаль гальма, значить кульова опора надмірно зношена і її необхідно замінити. | |
Знос підшипників ступиці колеса | Замінити (див главу - «Підвіска") Для визначення зносу необхідно • Вивісити колесо, що перевіряється, встановити під нижній важіль підвіски підпору. • Взятися за колесо у верхній і нижній частині і похитати у вертикальній площині. • Якщо з'явиться стук, попросити помічника натиснути на педаль гальма і повторити переміщення колеса. • Якщо стук зник після натискання на педаль гальма, значить підшипник ступиці колеса необхідно замінити | ||
Знос стійок стабілізатора поперечної стійкості | Замінити (див. главу - «Підвіска”) | ||
Знос втулок стабілізатора поперечної стійкості (часто проявляє себе при повороті автомобіля! | Замінити (див. главу - «Підвіска”) | ||
16 | Вібрації на рульовому колесі з підвищенням швидкості руху Примітка: | Биття керованих коліс, в результаті розбалансування (при подальшому збільшенні швидкості чуємо удари в підвісці, можливі ривки автомобіля) УВАГА | Зробити балансування коліс, при необхідності провести перевірку технічного стану ходової частини в цілому. Перевірити кути установки керованих коліс |
Отпустились елементи кріплення ходової частини і/або рульового управління УВАГА | Затягнути всі елементи ходової частини з необхідним моментом затяжки (див главу - «Підвіска») | ||
17 | Шум при роботі гідравлічного підсилювача рульового управління | Попадання повітря в систему | Переконатися в тому, що повітря не потрапляє через нещільні з'єднання. Провести процедуру видалення повітря із системи, для цього: * Встановити автомобіль у напрямку прямолінійного руху * Відкрити капот і кришку розширювального бачка насоса гідропідсилювача рульового управління * Запустити двигун і повертаючи рульове колесо з одного крайнього положення в інше, видалити повітря із системи. Повітря вилучене, якщо в бачку насоса, при повертанні рульового колеса відсутні бульбашки повітря |
Підвищений знос робочих поверхонь насоса системи підсилювача рульового управління | Замінити (див. главу «Рульове управління») | ||
Низький рівень робочої рідини | Переконатися у відсутності витоку рідини, потім долити до необхідного рівня (див. главу «Рульове управління») | ||
Витік робочої рідини через порушення щільності з'єднань і/або витік через ущільнення | Усунути витоки (див. главу «Рульове управління») | ||
18 | Розгойдування автомобіля при русі по нерівному дорожньому покриттю | Виток робочої рідини з амортизатора(-ів), як результат, втрата демпферної здібності амортизатора | Замінити (див. главу «Підвіска») |
Відведення автомобіля від прямолінійного руху | Порушення кутів установки керованих коліс | Відрегулювати кути установки (див. главу «Підвіска») Примітка | |
Нерівномірний знос покришок коліс | Див. нижче «Види зносу протектора шин» | ||
Порушення в установці рульового колеса | Провести регулювання (див главу «Рульове управління») | ||
Залипання колодок гальмівного механізму з одного боку автомобіля | Можна перевірити, вивісивши по черзі кожне колесо і провернувши від руки, Колесо повинно обертатися вільно, без заїдання. Примітка Див. главу «Гальмівна система» | ||
Порушення геометричних параметрів елементів підвіски (важелі, поворотний кулак, тяги) | Провести перевірку геометричних параметрів на спеціальному стенді. При необхідності замінити дефектні деталі (див. главу «Підвіска») | ||
Відведення автомобіля від прямолінійного руху | Порушення в роботі систем пасивної безпеки ABS, ESP (система курсової стійкості), ASR (протибуксовна система) | Зчитати коди несправностей, використовуючи спеціальний сканер. При необхідності провести ремонт (див. главу «Гальмівна система») | |
Ривки автомобіля при гальмуванні | Жолоблення гальмівного диска з-за сильного перегріву | Провести перевірку технічного стану і при необхідності замінити (див главу «Гальмівна система») | |
Нерівномірний знос гальмівних дисків | Замінити (див. главу «Гальмівна система») | ||
Перекіс гальмівних колодок | Усунути несправність (див. главу «Гальмівна система») | ||
Порушення в роботі системи ABS | Зчитати коди несправностей, використовуючи спеціальний сканер. При необхідності провести ремонт (див. главу «Гальмівна система») | ||
• Попадання бруду або намерзання льоду на колесах та/або колісних арках. • Отпустились болти/гайки кріплення коліс | • Перед поїздкою провести огляд і очистити колеса і колісні арки від намерзлого снігу • Затягнути болти кріплення з необхідним моментом затягування | ||
19 | Втрата ефективності гальмування (Потрібне підвищене зусилля при натисканні на педаль гальма) | Пошкодження або порушення в роботі вакуумного підсилювача гальм | Замінити (див. главу «Гальмівна система») |
Надмірний знос фрикційних накладок гальмівних колодок Примітка: | Замінити (див. главу «Гальмівна система») | ||
Перекос гальмівних колодок (порушення при установці) | Замінити (див. главу «Гальмівна система») | ||
Порушення герметичності одного з контурів гідроприводу гальм Примітка: | Знайти місце розгерметизації та провести ремонт (див. главу «Гальмівна система») | ||
Примерзання окремих елементів гальмівного механізму в зимовий період експлуатації | На невеликій швидкості кілька разів натиснути на педаль гальма, щоб розігріти гальмівні механізми | ||
20 | Педаль гальма провалилася, автомобіль практично не знижує швидкість | УВАГА Причина в завоздушенності гальмівної системи. Примітка | Перед кожною поїздкою необхідно перевіряти технічний стан гальмівної системи (див. вище), щоб передчасно знайти і усунути проблему. Прокачати гальмівну систему (див. розділ «Гальмівна система»). |
Витік гальмівної рідини гідроприводу гальм | Знайти і усунути місце витоку (див. главу «Гальмівна система»). | ||
Кузов | |||
21 | Сторонні шуми кузовних елементів | Ослаблення кріплень | Перезатягнути з необхідним моментом затягування |
Недостатній зазор між елементами кузова | • Якщо можливо, то розвести компоненти в сторони послабивши і затягнувши їх кріплення з необхідним моментом затяжки. • Ізолювати компоненти за допомогою відповідних матеріалів, наприклад, поліуретанових прокладок, поролонових подушок, фетрової стрічки або поліуретанової стрічки |