Підбір велосипедних покришок. Маркування
06.05.2015Велопокришка є одним з важливих компонентів велосипеда, а можливо і найважливішим. Від якості вашої гуми залежить комфорт їзди і безпеку руху, особливо на вологому дорожньому покритті.
Як влаштована покришка?
Давайте ознайомимося з будовою велосипедної покришки. На поперечному розрізі можна побачити основні елементи покришки: борта, тканинну основу і поверхневий шар гуми.
Зовнішню оболонку в основному виготовляють із гуми або компаунда. Гуму отримують з каучуку, який добувають із соку каучукових дерев — такий каучук обходиться занадто дорого, тому переважно використовують синтетичний каучук. Для посилення міцності до гуми додають волокна, такі як і при виробництві автомобільних шин. Гуму, стійку до масла і бензину, можна виготовити тільки з синтетичного каучуку. Від натурального або синтетичного каучуку, найважливішого компонента гуми, залежать основні властивості покришки. Для поліпшення властивостей гуми крім каучуку в її склад додають барвники, вулканізатори, пластифікатори, стабілізатори, зміцнювачі та інші компоненти. Наповнювачі погіршують якість гуми, але вони також знижують і ціну. Від тканинної основи залежить форма покришки. Вона складається з декількох паралельних шарів волокон, натягнутих між бортами «гуми». Волокна виготовляються з різних синтетичних матеріалів.
Компаунди — основа з різних полімерів і мономерів. Вони дешевші у виробництві, ніж гума, але за своїми властивостями випереджають гуму з синтетичного каучуку (у них менше опір коченню, а значить краще накат). Щоб дізнатися з якого матеріалу зроблена покришка потрібно провести по покришці сухим пальцем: гума потягне за пальцем, а компаунд залишиться на місці.
Як маркують велосипедні покришки
Всі велосипедні шини мають цифрові позначення, які визначають діаметр шини і її поперечний переріз. Цифри на боковинах покришки виконуються опуклими, а на камерах наносяться незмивною фарбою.
Для маркування велосипедних покришок використовують кілька варіантів: класичний (англійська) в дюймах, стандарт ISO ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization) і французький.
Маркування 37-622, згідно специфікації ETRTO, означає ширину 37 мм і внутрішній діаметр велопокришки 622 мм. Цей розмір гранично чіткий і дозволяє точно класифікувати розмір обода. Маркування в дюймах (наприклад, 28х1.4) позначає приблизний зовнішній діаметр (28 дюймів) і ширину покришки (1.4 дюйма). Маркування виду 28 х 1 5/8 х 1 3/8 - це приблизний зовнішній діаметр, висота покришки, ширина покришки - також поширений.
Маркування в дюймах недостатньо точна. Наприклад, діаметри Велопокришка 559 мм (MTB), 571 мм (Triathlon) і 590 мм (Touring) будуть замаркіровані однаково – 26”. Покришки діаметром 622 мм і 635 мм будуть замарковані як 28-дюймові.
Покришки з внутрішнім діаметром 630 мм класифікуються як 27-дюймові покришки. Коли кілька років тому на світ з'явилися 29-дюймові MTB покришки, внутрішній діаметр їх склав 622 мм (в європейському вживанні 28 ”).
Французьке маркування (наприклад, 700 х 35С) позначає лише приблизний зовнішній діаметр покришки 700 мм і ширину 35 мм. Буква в кінці позначення маркує внутрішній діаметр. В даному випадку, буква С відповідає внутрішньому діаметру 622 мм. Французьке маркування використовується не для всіх видів покришок, зокрема, її не використовують для маркування покришок для гірських велосипедів.
ETRTO | Розмір в дюймах | Французькі маркування | |
---|---|---|---|
Розмір; маркування | 37-622 | 28” x 1,40” 28” x 15/8” x 1 3/8” | 700x35C |
Зовнішній діаметр | - | Приблизно 28” | Приблизно700 мм |
Внутрішній діаметр | 622 мм | - | - |
Ширина шини | Приблизно 37 мм | Приблизно 1 3/8” Приблизно 1,40” | Приблизно 35 мм |
Висота шини | - | Приблизно 1 5/8” | - |
Шосейний туризм і гонки: більшість шосейних покришок мають розмір 700 (іноді званий 700C). Як виняток до них відносять розмір, що рідко зустрічається, 650 (використовується на передніх колесах для більш швидкого прискорення і/або в дитячих велосипедах для зменшення висоти велосипеда) і розмір 27", що зустрічаються на старих велосипедах. Для уточнення розміру знайдіть його позначення на ободі. Якщо ви не можете знайти розмір, то краще принесіть обід в веломагазин і разом з продавцем визначте необхідний розмір покришки, так як без спеціальних інструментів важко точно виміряти окружність. Більшість гонщиків їздять на самих вузьких шинах 700C шириною від 18 до 23 міліметрів. Для тривалих подорожей більше підходять покришки шириною від 25 до 28 міліметрів, що забезпечує кращу стабільність і комфорт.
Гірські велосипеди: на гірські велосипеди традиційно встановлюють покришки діаметром 26". У крос-кантрійних велосипедів і всіх гірських велосипедів покришки шириною від 1.8" до 2.4". Але велосипеди для даунхілу і фрірайду оснащені покришками шириною від 2.5" до 3.0", так вони повинні знижувати ймовірність падінь.
Найнери: стали популярні в останні роки. Покришки для найнера - більш ребристий варіант 700-х покришок, що використовуються в цикло-кросі, і в іншому виглядають як звичайна гірська гума. Найнери позиціонуються як велосипеди, здатні через технічні особливості легко їхати по бруду і піску. Також у них краще рух на повороті і тягове зусилля на підйомах через те, що у «великих коліс» більше площа контакту.
Інші велосипеди: у циклокросових покришок присутня невелика ребристість, вони вузькі, розмір 700C, що відповідає геометрії циклокросових гоночних рам. У BMX покришок діаметр зазвичай становить 20".
По яких поверхнях ти їздиш?
Якщо це асфальт або інші тверді рівні поверхні, то кращим вибором будуть сліки. Через їх гладку поверхню при мінімальних зусиллях з велосипеда можна вичавити максимум швидкості. Пропонованого ними зчеплення досить в більшості випадків.
Якщо це різні поверхні, такі як бетон, асфальт, гладкий сінглтрек і/або зрідка ділянки гравію, то оптимальним вибором стануть циклокросові покришки (для шосейних ободів) або полусліки (для шосейних або гірських ободів).
Для їзди по бездоріжжю потрібні покришки гірського велосипеда, що забезпечують зчеплення в самих різних умовах. Якщо ти переважно їздиш по одному типу покриття, то вибери покришку під цю поверхню. Наприклад:
- Відносно гладкий гірський хребет не вимагає покришок з агресивним малюнком протектора.
- Брудні дороги з безліччю коренів вимагають не тільки більш агресивні протектори, але і широко рознесені шипи, які скидають бруд.
- Покришки з широко рознесеними шипами зазвичай самі універсальні.