Велосипеди - короткий огляд
25.04.2015Велосипеди - короткий огляд.
Більшість людей розглядають велосипед не як транспортний засіб, а в першу чергу як інструмент активного відпочинку. У наш час ринок пропонує величезну різноманітність велосипедів - гірські, міські, туристичні, дорожні, шосейні, для екстриму. Крім того, є безліч різних конструкцій (з амортизаторами, без них, з дисковими або ободнимі гальмами, різними формами і матеріалами рами, сідла, механізмами перемикання передач і т. Д). Спробуємо розібратися в цій купі різноманітності. Перше про що варто задуматися при виборі велосипеда - рама. Це основна деталь, яка визначає і призначення велосипеда, і його клас. При виборі велосипеда головну увагу слід приділити саме рамі (багато інших частин велосипеда в перспективі можна змінити на більш нові та досконалі). Зараз рами роблять із наступних матеріалів:
Сталеві - в більшості випадків ставлять на велосипеди двох категорій - гірські і дорожні, невисокого цінового діапазону. Рами зі сталі важкі, міцність їх нижче рам з інших матеріалів. Як наслідок, велосипеди на їх основі незручні в транспортуванні, для підйому вгору, розгону потрібно більше сил і часу. Серйозним недоліком є також схильність до корозії.
Рами з алюмінію - найпопулярніші на сьогодні. Треба сказати, що на виготовлення йде не чистий алюміній, а його сплав з іншими елементами (магнієм, цинком, міддю, кремнієм). Такі каркаси невеликої ваги і досить міцні. Головне їх перевага-висока стійкість до корозії. Рамами зі сплаву алюмінію комплектуються велосипеди в основному середньої цінової категорії.
Рами з титану, магнію також, як і алюмінієві не схильні до корозії, легкі і ще більш міцні ніж зроблені на основі алюмінієвих сплавів. Встановлюються на велосипеди високого цінового діапазону.
Рами з карбону. (Карбон - полімерний матеріал в якому нитки вуглеводневого волокна знаходяться в матриці з полімерних смол). Цей полімер відрізняє висока міцність (нерідко міцніший за сталь), жорсткість і в той же час незначну вагу. Карбонові рами на 100% не піддаються корозії, володіють малою вагою, крім цього непогано погашають вібрацію. Але у них є і свій недолік. Такі рами більш схильні до різних подряпин і сколів. Тому виробники захищають спеціальною плівкою найбільш вразливі місця. Крім цього полімерні рами у невідомих виробників бувають вельми низької якості і при сильному ударі, падінні вони можуть дати тріщини.
Колеса велосипедів. Діаметр ободів в групі велосипедів для дорослих 4-х розмірів - 24, 26, 28 29 дюймів. 28 дюймові шини ставлять на шосейні і дорожні велосипеди, гірські двоколісні машини мають розміри від 26 до 29 дюймів. Найбільш поширений розмір - 26 дюймів. Підліткові і дитячі велосипеди оснащуються колесами з діаметром 20" і менше.
Дуже важливим елементом велосипеда є гальма. У дорожніх велосипедах гальмівна система ножна. У всіх інших моделях передбачені ручні гальма, які бувають двох типів: ободниє і дискові. У гальмах ободних ефект гальмування відбувається за рахунок притискання колодок до обода колеса. Такий тип дешевший, підходить для спокійної їзди. Такому типу гальм притаманні 2 недоліки. У першому випадку якість гальмування залежить від погодних умов. У дощ при їзді по бездоріжжю волога, бруд потрапляють на важелі і обід колеса і знижують ефективність гальмування аж до заклинювання. Другий момент полягає в нерівностях самого колеса, деформований обід для запобігання торкання з колодками вимагає розвести важелі, що призводить до сильного ослаблення гальм. Дискові гальма бувають трьох типів: гідравлічні, гібридні і механічні. Такі гальма набагато ефективніше ободних, могутніше, вони однаково працюють в будь-яку погоду, гальмівні колодки служать набагато довше. Серед недоліків можна назвати навантаження на втулку і спиці колеса і те, що вони дорожче ніж обідні.
Ходова частина велосипеда (каретка, блок задніх і передніх зірочок, перемикачі передач) начебто менш помітна на перший погляд. А проте при виборі велосипеда дуже важливо звернути увагу на ці, здавалося б дрібниці. По-перше, найкраще зупинити вибір на таких брендах, як Schimano і SRAM. По-друге, виробники велосипедних комплектуючих випускають як низько, так і високоякісне обладнання, яке дуже відрізняється за ціною. Тому в залежності від того, для чого Вам потрібен велосипед, треба підбирати і компоненти.
SHIMANO | SRAM | Опис | Призначення |
---|---|---|---|
Turney,Sora,C030 | SRAM | Найнижча цінова група і як наслідок, не висока надійність комплектуючих | Їзда по асфальтованих дорогах. Найпростіші походи |
Altus, C050, Acera, Tiagra | 3.0 | Відносно невисока ціна. Якість задовільна | Недорогі типи велосипедів. Прогулянки по парках, шосейними дорогами. Підходять для нескладних багатоденних походів |
Alivio, 105 | 4.0 | Компоненти хорошої якості при цілком доступній ціні | Середній ціновий діапазон. Підходять для нескладних багатоденних походів, тренувань |
Deore,Ultegra | 5.0 | ||
Deore LX, | X-7 | Комплектуючі достатнього високого класу, зі зменшеною вагою | Верхній ціновий діапазон. Багатоденні походи високого класу складності. Аматорські змагання. |
Hone | |||
Deore XT | X-9 | ||
Dura-Ace | Головний критерій даної групи максимально низька вага. Надійність на другому плані | Дуже дорогі велосипеди. Як правило використовуються для змагань. | |
XTR | X-0 |
Амортизатори встановлюють далеко не на всі велосипеди. Моделі обладнані амортизаторами роблять їзду набагато приємнішою. Існує два варіанти двоколісних машин з системою амортизації. Перший - двопідвіс, де амортизатори встановлені на передньому і задньому колесах. Кращий для їзди по бездоріжжю, в складних гірських умовах. Другий (хардтейл) - амортизатори стоять тільки на передньому колесі. Хардтейл коштує дешевше двопідвіса (в межах одного класу).
Кермо велосипеда. Існує три основних типи: прямий, з підйомом і спортивний. На ньому встановлено деталі управління - перемикачі передач, гальмівні ручки. Перемикачі - оборотний і ричажковий в рівних частках поширені, працюють ті і інші відмінно.